Thursday 27 June 2013

Simpanan maklumat pesakit secara digital

بسم الله الرحمن الرحیم 

Assalam alaykum semua,

Saya mengunjungi klinik kesihatan kerajaan beberapa minggu yang lepas (pertengahan Jun) untuk menjalani pemeriksaan gigi. Selama ini saya selesa mengunjungi klinik swasta kerana bilangan pesakit yang sangat sedikit memendekkan masa menunggu tetapi disebabkan kecewa dengan servis dan perkhidmatan yang lepas baru-baru ini, saya cuba menggunakan perkhidmatan klinik kerajaan yang hanya 5-7 minit jauhnya dari kediaman saya. 


Sekilas pandang tiada banyak bezanya dengan 7 tahun yang lepas iaitu kali terakhir saya ke sini semata-mata untuk pemeriksaan kesihatan "medical check up". Seperti yang dijangka, tidak ramai yang  menunggu pada masa itu mungkin kerana 1) masih pagi (jam 9), dan ke 2) hari dan waktu bekerja/sekolah. Yang menunggu adalah pak cik dan mak cik-makcik yang mungkin bekerja sendiri atau sudahpun pencen. 

Saya diminta membayar seringgit untuk pendaftaran kerana nama saya tidak wujud dalam sistem simpanan maklumat perkomputeran klinik tersebut. Waah, "sudah simpan maklumat secara digital sekarang", bisik hati saya. Saya gembira mendengarnya kerana ini menunjukkan bahawa sistem kesihatan awam Malaysia sebenarnya melangkah satu tapak kehadapan untuk mengikuti jejak langkah negara maju sedia ada.


Jadi dalam penulisan kali ini saya nak kongsikan sistem simpanan maklumat pesakit di hospital di Northern Territory. Untuk pengetahuan, setiap negeri dan territory di Australia mempunyai database (simpanan maklumat) dan sistem yang berbeza. Jadi apa yang saya tunjukkan di sini mungkin tidak sama dengan hospital di negeri lain seperti di Queensland, dan sebagainya.

Baiklah untuk penyimpanan maklumat, 


Hospital ini menggunakan perisian Citrix - yang bernama Clinical working space (CWS). Setiap doktor dan pelajar perubatan akan mempunyai akses untuk sistem ini. Username adalah nama akhir + huruf pertama nama pertama manakala password mesti ditukar setiap 30 hari.



Gambar: CWS untuk mengakses maklumat pesakit



Selepas itu, anda akan melihat skrin ini



Gambar: Gambar skrin Citrix selepas log masuk



Jadi melalui perisian ini, doktor akan melihat keputusan ujian ke atas pesakit seperti ujian darah, X ray dan sebagainya. Selain itu mereka mesti menekan butang "witness" ke atas semua keputusan yang mereka lihat pesan untuk kali pertama sebagai bukti bahawa keputusan itu telah disaksikan atau dilihat. Doktor juga boleh menetapkan senarai pesakit yang mereka mahu lihat secara automatik setiap hari. Sepeti dalam skrin saya menetapkan untuk melihat senarai pesakit luar sakit puan Gynae (gynae OPD). Doktor mestilah menurlis surat kepada GP atau secara umum berkenaan pesakit yang dijumpa di klinik pesakit luar. Mereka boleh memilih untuk menaip sendiri atau menggunakan khidmat jurutaip dengan hanya menelefon dictation centre, dan merekod suara mereka untuk didengari oleh jurutaip. Selain itu setiap pesakit yang keluar daripada hospital mestilah mempunyai discharge summaries yang ditulis di aplikasi ini supaya boleh dilihat oleh doktor atau ahli profesional yang lain di masa hadapan sebagai rujukan.  Di sini juga doktor hendaklah menggunakan aplikasi MedChart  untuk memesan atau menghentikan ubat untuk pesakit dalam wad. 


Terdapat satu lagi perisian bernama Synapse di mana semua gambar X ray Ultrasound, MRI dan CT scan di simpan dan dapat dilihat secara online bersama dengan keputusan bertulis dan suara oleh radiologist (doktor pakar radiologi)


Bagi simpanan maklumat untuk jadual bilik bedah mahupun klinik pesakit luar, doktor hendaklah menggunakan aplikasi CareSys


Gambar: skrin aplikasi CareSys

Di sini kita juga boleh melihat pesakit di dalam wad emergency beserta kategori saringan dan diagnosis mereka. Pesakit mempunyai nombor hospital mereka dan label. Jadi doktor juga boleh mencetak label pesakit mereka untuk ditamplkan di nota bertulis pesakit , pesanan sampel patologi dan sebagainya


Gambar: Contoh pesanan sampel patologi


Kita harapkan negara Malaysia akan sampai ke tahap ini tidak lama lagi. Bukan sahaja memudahkan urusan malah menjimatkan masa!


Sekian semoga bermanfaat




0 comments:

Post a Comment