Tuesday 25 June 2013

Nasihat untuk pelajar pra-klinikal

بسم الله الرحمن الرحیم 


Assalam alaykum semua,

Umum mengetahui kursus perubatan adalah sangat mencabar. Ini disebabkan terdapat timbunan  maklumat yang perlu diingat dan pelbagai istilah perubatan (medical jargon) yang begitu asing  dan membelit lidah yang mesti difahami.

Cabaran tahun pertama

Pada hemah saya, sesi pembelajaran sebelum klinikal (pembelajaran praktikal di hospital/klinik) adalah sangat mencabar bagi lepasan sekolah menengah. Manakan tidak, pada semester satu tahun pertama sahaja, saya diasak dengan ilmu biokimia dan subjek musculoskeletal (otot dan tulang) pada semester kedua. Kedua-dua subjek ini nyata amat memerlukan kebolehan menghafal yang sangat hebat! Sewaktu seseorang pelajar perubatan itu melangkah ke alam universiti, saya pasti kebanyakan mereka akan merasa bingung, memberontak dan "menyampah" untuk menghafal sains asasi (basic science) dan subjek-subjek lain yang kelihatan kabur hubung kaitnya dengan ilmu "perubatan" yang diimpikan. Sebagai contoh, bagaimana saya mampu menghafal dan menghargai kepentingan beta oxidation of odd chains fatty acids yang teratur  seawal pada tahun pertama pengajian tanpa memahami bahawa kekurangan vitamin B12 dalam badan boleh membantutkan kitaran ini lalu menyebabkan pengumpulan asid malonate dan propionate dalam sistem saraf yang boleh mengganggu gugat sistem deria dan pergerakan (combined motor and sensory degeneration of ascending columns)? 




Gambar: Peta proses metabolisme dalam sel yang dilukis oleh pensyarah saya Prof Burnell

Selain itu, bagi subjek MSK, pelbagai nama otot beserta tulang, saraf, salur darah dan kelenjar limfa yang mesti dihafal. Perasaan belajar subjek ini saya ibaratkan seperti kanak-kanak berumur tiga tahun yang diajar pelbagi nama objek baru tetapi bezanya nama-nama ini mesti dihafal dan diingati dalam tempoh masa yang singkat!  


Gambar: medical jargon daripada cariaan Google




Selain itu, saya juga diajar berkenan subjek reproductive "pembiakan manusia?" dan organ kelamin yang amatlah asing dan memalukan sebagain seorang perempuan Melayu dan Islam. Walaupun begitu saya kagum dengan suasana pengajaran yang profesional dan terhormat semasa mempelajari subjek ini. Tiada senyum-senyum sinis atau bunyi-bunyi "gatal" semasa bahagian alat sulit atau proses kejadian manusia diajar di hadapan pelajar lelaki dan perempuan.. 

Kelemahan bahasa

Sebagai seorang pelajar yang baru menjejaki ke bumi bangsa barat pada waktu itu, cabaran bahasa , perbezaan budaya, adab pergaulan dan pemakaian serta "kesempitan" hidup amatlah mempengaruhi prestasi saya, dan barangkali rakan-rakan saya yang lain. Kemampuan bercakap dan menulis bahasa inggeris dengan fasih amatlah penting di sini. Penulisan esei yang memerlukan pelajar berfikir luar kotak, menilai dan merefleksi diri serta mengkaji artikel-artikel perubatan adalah komponen wajib untuk lulus sejak tahun pertama. Selain itu, pelajar diasak untuk menemubual, menerangkan satu-satu penyakit serta mengajar pesakit cara-cara menggunakan sesuatu alatan seperti spirometry dan puffer untuk penyakit asthma seawal tahun pertama. Masih saya ingat saya menyebut perkataan "butter" dengan loghat yang tidak difahami pesakit semasa peperiksan pertengahan tahun pertama.. 

Cabaran bahasa yang pertama adalah memahami dialek native speakers atau orang yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa ibundanya di Australia. Saya tidak pernah tahu bagaimana bunyi orang Australia bercakap sampailah saya menjejakkan kaki ke bumi ini. Almaklumlah tak tengok cerita omputih. hehe. 

Gambar: Australian Slang diambil daripada website

Kedua, cara penyusunan perkataan, vocabulary, dan slang masyarat setempat.  Ini membawa bahana kepada saya, kerana tidak faham apa yang pensyarah tuturkan semasa kuliah. Kuliah menjadi amat bosan kerana pertuturan mereka seperti radio bising yang tidak membawa sebarang makna. Dalam masa yang sama mereka juga tidak memahami dialog bahasa inggeris saya?!! Nah, lihat bagaimana dengan faktor bahasa sahaja sudah cukup untuk meniddakkan kebolehan saya untuk belajar dan berinteraksi dengan rakan sekelas, pensyarah serta pesakit! Pada saya, pengalaman belajar perubatan pada tahun pertama adalah seperti belajar dua bahasa serentak, iaitu bahasa inggeris dan bahasa perubatan! Dahulunya semasa tahun pertama, nota ditulis dalam bahasa melayu dan semua yang dibaca mengambil masa yang lama kerana minda ini bertungkus lumus menterjemahkan dari bahasa inggeris ke dalam bahasa Melayu. Sulit bukan?

Di sini juga, pelajarlah yang menentukan seberapa banyak ilmu yang mereka pelajari. Tidak faham maksud saya? Maksudnya, pensyarah hanya memberi kuliah berkenaan sesuatu topik dalam masa 50 minit. Manakala leraning objectives lain atau perkara yang tidak diajar di bilik kuliah mestilah dipelajari sendiri. ?#$% sendiri? kepalaku bingung. Tidak pernah saya dibuat sebegini. Diri saya gemar dan mahu diajar. dan sekarang kena belajar sendiri? Hasilnya, tidak banyak yang saya belajar dan banyak juga yang salah belajar. hahaha. setiap semester cara belajar saya berubah-ubah. Mulanya hanya bergantung pada kedatangan ke dewan kuliah semata-mata. kemudiannya beralih kepada nota kuliah yang didapati online sampaikan tak pergi ke kelas beminggu-minggu. seterusnya pernah juga saya menyalin nota kuliah hingga mahu tercabut tangan kesakitan. 

Sampailah saya sedar pada suatu ketika, teknik belajar yang berkesan untuk perubatan ialah:
1) Faham bahasa inggeris (kalau salah faham salah konsep, ye tak?)
2) Mempunyai guru-guru yang benar-benar arif dan difahami
3) Belajar memahami konsep asas (basic) dahulu
4) Buku teks yang berkualiti (seeloknya disarankan universiti)
5) nota ringkas untuk rujukan akan datang
6) nota "conteng-conteng" untuk short term recall 
7) latihan
8) percaya atau tidak peperiksaan! (tapi ni memang tak best sebenarnya)
9) pengurusan masa yang bijak
10)mengawal tekanan perasaan /stress yang berlebihan!
11) berdoa meminta pertolongan Allah (patutnya start dengan ini dahulu)

Baiklah, di sini saya nak sarankan satu laman web yang sangat bagus dan mengubah hidup saya sebagai pelajar perubatan. Pengajarnya ialah Dr Najeeb yang berasal dari Pakistan tetapi kini menetap di negara Denmark. Kos langganan video tidak mahal sekarang hanyalah $USD99 untuk dua tahun. Dahulu masa saya membelinya kosnya adalah 4 kali ganda, iaitu jauh lebih mahal! Untuk mengetahui kesesuaian teknik pengajarannya dengan diri anda, bolehlah lihat secara percuma di Youtube



Edit: Selain itu, saya berpendapat anda mesti melihat video Prof Diamond berkaitan asasi sains (basic science)  bagi pelajar perubatan. Teknik pengajaran adalah seperi Dr Najeeb iaitu gambaran dan lukisan tangan yang pelbagai. Walaubagaimanapun siri pengajaran Prof Diamond mengandungi subjek MSK. 

Bagi yang sesuai dan selesa dengan teknik pembelajaran sebegini, adalah dinasihatkan supaya anda mempunyai satu buku nota khas untuk kelas maya Dr Najeeb dan Prof Diamond. Harus diingat mereka memberi anda ilmu asas dan jalan tetapi langkah pembelajaran seterusnya andalah yang harus bijak untuk menentukannya.

Saya juga sarankan anda menggunakan laman percuma memorize.com untuk membuat flashcard untuk hafalan cepat. Seronoknya ia boleh menukar flashcard anda menjadi soalan aneka pilihan! 





Sekian, semoga bermanfaat!







0 comments:

Post a Comment