Friday 21 February 2014

Orthopaedics- Jabatan sakit tulang dan sendi?

بسم الله الرحمن الرحیم       


Assalamualaykum semua

Saya baru sahaja menamatkan penempatan di wad orthopaedics (berkaitan tulang dan sendi). Sebelum saya memasuki unit saya menjangkakan ianya satu bidang kepakaran yang paling tidak diminati dan membosankan. Manakan tidak, kebanyakan doktor-doktor memandang enteng akan pakar orthopaedics. Walaubagaimanapun, pengalaman saya di unit ini mengubah pandangan saya pada bidang ini. Sebenarnya doktor yang memupunyai kepakaran ini mahir dalam anatomy dan neurology (saraf), 2 subjek yang boleh dikira sukar untuk dikuasai bagi pelajar perubatan!

Menariknya, bidang kepakaran ini didominasi orang doktor lelaki. 95% doktor adalah lelaki manakala 100% pakar adalah lelaki di sini. Apabila saya masuk ke bilik bedah, saya semakin faham kenapa lelaki amat meminati bidang ini. Pembedahan orthopedics selalunya mengambil masa yang lama berbanding pembedahan lain (umum). Selain itu, ia menggunakan pelbagai skru, plate, tukul, driller dan banyak lagi alatan canggih lain. Teknik pembedahan juga memerlukan kekuatan fizikal untuk menarik dan meluruskan sendi yang bermasaalah (apalagi sekiranya pesakit berbadan gempal). Jika pembedahan memasang sendi besi pula memerlukan anda menukul, menekan yang rasanya kurang diminati doktor wanita. Kadang-kadang saya merasakan secara teknikalnya, pakar orthopaedics ini seperti mekanik dan tukang kayu pun ada (ops jangan marah).

Pada minggu ke-2 saya di sini, terdapat seorang pakar ortopedik wanita datang sebagai locum (sementara) untuk 2 minggu. Saya secara peribadi amat kagum dengan kekentalan dirinya dalam bidang ini kerana bukan mudah apabila semua rakan sekerja adalah lelaki yang masing2 mempunyai ego yang tinggi.


Terdapat begitu banyak kes yang saya pelajari di unit ini, terutamanya berkaitan dengan sendi-sendi, patah tulang dan penyakit tulang seperti osteoporosis yang begitu banyak di sini.

Kes lazim di hospital

Kes patah tulang adalah suatu kelaziman. Jika orang muda selalunya berkaitan dengan tulang di tangan, dan kaki akibat dari kecedaraan bermain sukan seperti bola sepak, bola baling dan sebagainya. Sekiranya pesakit mengalami kemalangan, mereka akan patah pelbagi tulang, iaitu seperti tulang peha, tangan, belakang dan pinggul. Pada golongan emas pula, mereka lebih cenderung patah tanpa perlu ada sejarah kecederaan/jatuh mahupun aktiviti lasak. Ini berlaku terutamanya pada wanita yang telah menopause dan mempunyai diet yang kurang kalsium dan vit D. Tidak kurang juga ada 2 pesakit yang cuba membunuh diri dengan terjun bangunan. Malangnya usaha mereka hanya menyebabkan patah tulang yang amat kecil jadi, tidaklah menyebabkan kematian malahan akan menyebabkan kesakitan yang berpanjangan (chronic). 

Selain itu, sakit yang selalu dijumpai ialah sakit belakang yang berpanjangan. Terdapat pelbagai sebab sakit belakang boleh berlaku tetapi selalunya ianya disebabkan penggunan otot yang salah semasa mengangkat beban/berat yang dilakukan secara berulang semasa muda. Nah, kesannya semasa seseornag itu berusia. Selain itu ada juga yang mengalamai osteoarhtritis (radang sendi akibat penggunaan/usia) yang mennyebabkan saluran yang memuatkan saraf tunjang di tulang belakang menjadi sempit lalu merangsang saraf yang berkenaan. Ada juga satu kes, di mana lelaki muda ini mendapat jangkitan ruang antara tulang belakang yang dikenali sebagai discitis. Pesakit akan melaporkan rasa sakit yang teramat setiap masa, Sungguh kesemua kes ini membuat kita sedar betapa nikmatnya mempunyai sendi dan tulang yang sihat dan masih berfungsi dengan baik tanpa kesakitan! 



Tips posting ortho untuk pelajar

Bagi pelajar perubatan, sila lihat video ini untuk mempelajari berkenaan cara melaporkan X ray secara verbal:



Saya mendapati penerangannya adalah mudah dan bagus untuk permulaan.  Selain itu sila lihat website Radiology Masterclass untuk mengenal pasti anatomy di filem X ray. 

Secara ringkasnya untuk unit ini, ada beberapa perkara asas yang saya rasa mesti dipelajari:

1. Mengambil history (sejarah) untuk mengetahui bagaimana kecederaan telah berlaku dan menilai impak kecederaan tersebut. 
2. Melakukan pemeriksaan otot, dan neuro untuk menilai fokus kecederaan dan sejauh mana kecederaan merosakkan saraf dan otot terlibat
3. Memesan investigations atau ujian yang betul di awal admission. Contohnya. ulangan  X ray, 2 views, 4 joints dan sebagainya
5. Mengesan patah tulang di X ray, atau ligamen di MRI
6. Prinsip rawatan orthopaedics: resuscitation, reduce, restraint, rehab
7. Mengakui dan menggunakan khidmat physiotherapist untuk mempercepat penyembuhan
8. Melakukan trauma survey
9. Membuat plaster - fibre glass dan plaster of paris
10. Mengetahui nutrien/supplemen tambahan untuk pesakit
11. Bersiap siaga untuk menghadapi kesan selepas pembedahan seperti jangkitan, prosedur yang gagal dan delirium (terutamanya pesakit berumur)
12. Menjadi jurucakap antara pakar dan pesakit


Buku rujukan pula saya menggunakan 
1. Toronto's notes- orthopaedics- saya suka kerana notanya straight to the points dan lengkap
2. Pocket book of orthopedics and fractures- Saya rasa terlalu dense dan tidak berapa sesuai untuk pelajar
3. Oxford handbooks orthopaedics and trauma- Sangat ringkas dan hanya sesuai rujukan pantas atau bacaan ringan
4. Orthopaedics assessment - Buku ni dicetak sekitar tahun 1980an. Saya meminjam buku ini di perpustakaan tetapi amat menarik bagaimana penulis melihat orthopedics dari kacamata yang agak berlainan. 
5. Appleys ortho - disarankan oleh universiti tapi saya tidak membelinya kerana saya tidak saya tidak suka cara maklumatnya disusun.

Tips untuk pesakit

1. Jika anda patah tulang dan dipakaikan plaster aka simen, selalu gerakkan jejari anda supaya darah mengalir. Jangan menebuk, memasukkan bendasing atau menggerakkan sendi ynag terlibat kerana tugas simen itu untuk tulang anda berehat dan berada dalam keadaan neutral supaya ia boleh menyambung bahagian yang patah dengan baik. 
2. Sejurus simen dibuka, jika ia melibat bahagian kaki anda perlu beransur -ansur berdiri dan menggunakan kaki yang terlibat.
3. Urutan aka physiotherpy amatlah penting kerana otot-otot yang tercedera membentuk parut di dalam. Jika anda tidak mengurut ataupun menggerakkan sendi ynag terlibat terlalu lama anda akan merasa "cramp" . Urutan berfungsi me"ngurai"kan parut tersebut


4. Supplemen tambahan seperi zink dan multivitamin selalunya disarankan oleh pakar

Sekian, semoga bermanfaat!





358 comments:

  1. Doktor,boleh saya tahu berapa lama tempoh pemakaian POP utk jari kaki yg patah bagi wanita dewasa(60an).adakah POP itu boleh dibuka selepas 4hari untuk tujuan perawatan tradisional dan urutan?jika tidak boleh,apakah komplikasinya? -mohon penjelasan n penerangan doktor.terima kasih-

    ReplyDelete
  2. Salam bergantung pada jari kaki mana yang patah. Selalunya 3-4 minggu sebelum dibuka. Tujuannya supaya tulang yang baru itu terbentuk dgn elok seperti kedudukan asal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum doc.. sy baru accident sebulan lepas.. dan tulang lutut sy retak.. jadinyaa ada 2 skru dimasukkan kat tulang tu.. sy nak tanya doc.. kalau sy nak buang skru tu boleh ke tak? Sebab sy tak boleh bengkok atau luruskan kaki sy.. mintak sgt doc whatsapp atau mesej sy.. 0134945040.. nak tau sangat2 pasal ni.. tolong sy doc..

      Delete
  3. Assalam doktor,saya patah tulang clavicle.minggu yg ke5.tgn masih belum boleh angkat tinggi.apa yg perlu saya buat.bole hubungi saya 0123639969 zaidi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bergantung pada bahagian tulang yg patah dan rawatan yg telah diterima. Jika hanya memakai anduh aka sling tunggu sehingga minggu ke 6 dan jumpa doktor semula utk ambil Xray. Ini utk melihat samada tulang tersebut telah bercantum dgn baik. Beri masa sehingga 12 minggu utk pulih dan semeentara itu lakukan pergerakkan ringan pada sendi berkenaan. Ada pelbagai sebab tangan x boleh angkat tinggi 1) tulang belum sepenuhnya sembuh 2) kecederaan otot berhampiran 3) kurang gerakan selama beberapa minggu dan parut dalaman menyebabkan "stiffness"

      Delete
    2. Doktor, saya pun patah tulang clavical..jika ianya bersambung semula, adakah ianya akan bersambung seperti dulu? Lagi satu, kenapa hospital kerajaan tidak dapat membuat apa-apa jika seseorang mengalami patah tulang bahu

      Delete
  4. salam doktor, kalo umur da 23 tahun ke atas, peluang untuk jadi tinggi tu ade lagi x kalo buat ape2 jenis senaman pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, ketinggian kita bergantung pada genetik iaitu tinggi ibubapa dan faktor persekitaran sperti jumlah makanan, aktiviti dan hormon. Kadar pertumbuhan paling tinggi semasa baligh kerana kandungan hormon yg byk dan bahagian tulang yang boleh memanjang masih (growth plate) masih wujud. Setelah bahagian tulang ini sudah tiada maka kita telahpun mencapai inggi maksima. Usia anda telah mencecah 23 justeru telah melepasi fasa baligh maka jawapannya ialah maaf tiada senaman yg boleh membuat seseorng tinggi lagi setelah ini

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Assalamulaikum doctor, saya mengalami patah tulang peha. Mempunyai besi didalam, kemudian pihak hospital nak operate for second time.. Untuk kikis tulang patah itu.. Adakah logik dan perlu ke operate untuk kali kedua.. Alasan diberi sebab tulang lambat tumbuh selepas 10month still tidak cantum .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Agak jarang utk mengikis lebihan tulang. Tetapi 2-5% patah tulang memang tak berjaya sambung sendiri. Sebab tulang tak sambung pon ada beberapa jenis. Selalunya terlalu awal menggunakan/menggerakkan tulang yg patah, jangkitan, pesakit seorang perokok atau menggunakan ubat NSAID antara sebab kenapa lambat atau gagal bercantum. Jd bila tak bercantum elok, tulang terus menerus terbentuk tetapi dgn kuantiti dan tmpt yg x sepatutnya. Mungkin inilah yang berlaku dalam kes anda.

      Delete
    2. dr, mak saya juga mengalami msalah yang sama. tulangnya tidak bersambung setelah 3 tahun. dr mencadangkan melakukan pengambilan tulang sum sum. adakah wajar untuk saya membenarkan? saya masih keliru.

      Delete
    3. Salam, bone marrow transplant atau pemindahan tulang sum sum bertujuan menumbuhkan tulang baru yang sihat. Mungkin sebab usaha lain semuanya tidak membuahkan hasil jadi doktor pun menasihatkan sebegitu. Satu lagi faktor usia dan kesihatan pun kena ambil kira. Adakah ibu puan penghidap penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi, heart failure dan sebagainya? Adakah ia juga obes atau lebih berat badan? Adakah ia bekerja dan memerlukan pergerakan yang banyak? Banyak faktor yang mesti diambil kira bila nak bedah. Apakah kelebihan (pros) daripada keburukan (cons) bila buat pembedahan. Begitu juga jika tidak mahu prosedur ini dilakukan. Dapatkan nasihat doktor PAKAR Orthopedik kerajaan (kerana tidak bermotif keuntungan) dan swasta(kerana mungkin lebih cermat dalam mendapatkan hasil positif selepas pembedahan). Selepas itu buatlah keputusan. Sekian,

      Delete
  7. Salam Dr, saya mengalami patah tulang peha ketika berumur 10 tahun dan doktor yang merawat pada ketika itu hanya menarik tulang patah dengan pemberat dan simen dengan memberitahu tulang kanak-kanak masih lembut dan boleh bercantum semula tanpa bantuan besi. Namun, kini apabila mencecah usia 25 tahun tulang kaki saya pendek kira-kira 1 inci dan apabila saya membuat pemeriksaan kesihatan keputusan ujian mendapati tulang belakang saya bengkok. Adakah ia disebabkan kesan tekanan kerana saya berjalan seperti biasa? Adakah kemungkinan keadaan tulang belakang saya akan bertambah bengkok? Atau adakah jika saya membuat tapak kasut khas (tebal seinci dikaki kiri) untuk mengurangkan tekanan dpt membantu mengurangkan risiko tulang belakang bengkok? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudara, maaf atas kelewatan jawapan ini. Komplikasi pendek sebelah iaitu bahagian yang pernah patah di usia kanak-kanak adalah biasa (bukan bermaksud ia adalah normal tetapi "common". Tulang belakang bengkok pula adalah mungkin scoliosis dalam kes ini. Saya nasihatkan dapatkan khidmat physiotherapist dan occupational therapist untuk memberi rawatan yang sesuai.

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum doktor siti.
    Saya mengalami patah tulang peha pada bulan mei yang lepas. Mula² kena pasang plate dlm. Tp kena bukak balik sbb kena infection. Kena pakai pulak besi cam area tv tu. Lepas bukak besi tacak tacak tu tinggal la kesan lubang tu dan ada la bleeding sikit. Dan skang kena paka simen pula. cuma yang saya risau sikit. Lubang luka tu jd sangat busuk mcm bau nanah kat dlm simen tu. Saya risau takut berulat ke ape. Jd adakah itu tak pe atau mmg wajar luka tu jd busuk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sophe. Maaf atas kelewatan. Luka yang sembuh dengan baik sepatutnya tidak mengeluar bau yang amat busuk. Jika anda mengalami simptom demam dan luka menjadi amat sakit, panas, kemerahan yang merebak dan mengeluarkan cecair bewarna kekuningan seperti nanah, kemungkinan bahawa ia dijangkiti amatlah tinggi. Saya pasti anda telahpun pergi menemui doktor untuk mendapatkan nasihat dan rawatan. Saya doakan proses penyembuhan tulang Sophe berjalan dengan baik. Rehat secukupnya dan jangan banyak berdiri sementara tulang belum bercantum dengan baik. Suka saya ingatkan supaya Sophe mengikuti nasihat physiotherapist dalam tempoh penyembuhan untuk mengembalikan semula fungsi dan kekuatan tulang dan kaki yang terlibat. Sekian, Semoga bermanfaat

      Delete
  10. salam doktor..kaki sy ade plate,da 3taun..skrg sy kerje yg agak brat.. kadang2 sakit kat bhgian ptah,lepas tu hilang sakitnye..ade ape2 kesan tak esok2 hari,dan sy nk tau adekah elok sy biakn plate dlm kaki atau buang plate??tolong bgi nasihat,terima kasih,(patah kaki kiri dn kanan bhagian pehe atas lutut)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam encik, jika sudah 3 tahun dan daripada penerangan di atas, saya menganggap tulang yang terlibat telahpun bercantum dengan baik. Persoalannya, aktiviti encik yang berat itu menyebabkan sakit pada bahagian yang patah dahulu. Saudara, untuk pengetahuan, setelah sesuatu tulang itu patah, ia tidak mungkin mencapai tahap optimum seperti sebelumnya. Lebih-lebih lagi tulang yang terkena pada encik ini berhampiran lutut. Pada bahagian atas lutut itu terdapat otot besar yang penting serta beberapa sendi yang berfungsi menstabilkan lutut serta melakukan dua gerakan penting iaitu melurus dan membengkokkan kaki di bahagian lutut. Tambahan lagi, bahagian lutut merupakan amat penting dalam menampung berat badan kita. Sebab itulah jika seseorang berbadan gempal, ia sering mengadu sakit lutut kerana bebanan berlebihan yang ditampung lutut menyebabkan tulang rawan di bahagian sendi itu haus lantas 2 tulang yang bercantum membentuk sendi itu bergeser antara satu sama lain. Ini dinamakan Osteoarthtitis. Justeru, saya nasihatkan saudara mengambil langkah berjaga2 untuk tidak melakukan kerja berat melampau secara rutin. Urutan dibahagian badan yang terlibat mungkin boleh mengurang kesakitan yang dialami. Setelah plate dimasukkan, doktor tidak akan mengeluarkannya lagi. Fikirkan operasi yang akan dilakukan serta kecederaan semula pada tulang yang bakal berlaku. Prosedur ini hanya akan menambah masalah dan bukannya menyelesaikan. Nasihat tambahan saya, untuk mempunyai tulang yang sihat, elakkan merokok dan makan protein yang mencukupi. Jika boleh ambil multivitamin dan makanan kaya dengan zink. Vitamin C, A, E dan B kompleks adalah amat penting terutamanya dalam penyembuhan tulang.

      Delete
  11. Adakah darah kotor/berkuman boleh mnyebabkn tulang lambat tumbuh..? Jika ya.. Boleh x saya berbekam utk mmbuang darah tersebut.. Saya mengalami patah tulang kering dan open wound.. Skarang sudah 5 bulan dan tulang tersebut masih tidak bersambung.. Hanya tulang fibula saja yg sudah sembuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam alaykum, Dalam kes saudara, luka masih terbuka dan ini membuatkan keberangkalian untuk mendapat jangkitan adalah tinggi. Hal ini kerana lapisan kulit berfungsi menghalang kuman dan bakteria daripada luar memasuki salur darah yang boleh meyebabkan jangkitan pada tulang/sendi berhampiran (dinamakan oseteomyelitis dan septic arthritis masing2) mahupun menyeluruh iaitu seluruh badan (sepsis). Dalam kes anda, ini mungkin tidak berlaku. Jika tidak, sudah pasti doktor telahpun memberikan ubat antibiotik. Saya mohon maaf kerana soalan berbekam untuk membuang darah kotor demi mempercepat penyembuhan tulang adalah di luar pengetahuan saya. Itu terpulang kepada saudara.

      Sungguhpun begitu, untuk makluman saudara, tulang kering atau tulang tibia secara purata dan kebiasaanya engambil masa selama 16 minggu untuk bercantum sepenuhnya. Tetapi kesan percantuman awal sudah boleh dikesan dalam tempoh 8-12 minggu bergantung padat arah retakan/kepatahan tulang (menegak atau melintang). Dalam kes saudara, mungkin agak lambat sedikit atas sebab masih open wound ataupun tulang itu patah menjadi beberapa kepingan. Faktor lain ialah jika anda menggerak2 atau menggunakan bahagian yang telibat (seperti berdiri di atas kaki yang terlibat) yang menyebabkan proses pembentukan tulang itu pada kedudukan neutral sukar untuk berlaku. Faktor usia dan kesihatan tulang juga amat penting. Usia muda dan sihat selalunya mempunyai tulang yang kuat dan sihat. berbanding jika sudah berusia tulang adalah lebih rapuh. Sekian, semoga bermanfaat

      Delete
  12. Salam doc blh sy tau...ank sy pth tulang tgn n di simen....di luar simen ada sdikit besi seolah mcm screw....tp screw tu longgar n hmpir2 trkuar dr simen...tp sy da tolak msuk ke dlm....ada kah pape effect n apa pernan screw tu.....sekian

    ReplyDelete
  13. Salam puan, saya tidak pasti apa kecederaan dan prosedur yang telah dijalankan. Tetapi skrew mahupun pin semuanya berperanan sebagai penstabil (fixation) bahagian tulang yang patah. Agak pelik ianya longgar, saya nasihatkan jumpa doktor yang berkenaan untuk kepastian.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum doc,sy kemalangan bulan 9 thn lepas menyebabkan saraf utama kaki kanan sy putus n patah kaki peha kanan.sy sudah discharge n now follow up dgn ortho sje since vascular da discharge kan sy sbb kaki sy still xley nak rasa apa2.kaki sy dr lutut ke bwh mmg xde rasa langsung.cth bile ruam kaki,smpi melecur sbb x rasa.tapak kaki langsung x rasa.bile problem tu jd doc vascular suggest untuk ptg kaki.untuk tulang sy plak,last check up doc kate tulang sy ade yg mati.n kene operator untuk buang.dulu sy ade gak luka kat peha sy neh.open fracture.sume da kering.tp kdg2 ade gak nanah. N nanah di kawasan besi cm aerial tv tu.sy jugak ade pressure sore di tumit kaki sy.fisio bru je bermula.sy mula berdiri.tp x mampu nk hayunan kaki kanan sy serentak dgn kaki kiri.lutut sy jugak sakit sbb da lme x bengkok.apa pendpt doc untuk mslh sy neh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, saya mengandaikan saudari mengalami keadaan yang dinamakan peripheral neuropathy (kerosakan saraf sekeliling) di bahagian kaki yang terlibat akibat kemalangan lalu. Secara spesifiknya mungkin right peroneal nerve neuropathy.

      Peripheral nerves atau saraf sekeliling berfungsi untuk men"detect" rangsangan luaran seperti sentuhan, panas/sejuk, posisi badan dan menghantar maklumat ini kepada otak. Selain itu, ia juga berfungsi untuk menghantar maklumat dari otak ke pada organ (dalam konteks ini-kaki) samada untuk bergerak atau kekal dalam satu-satu posisi. Saraf yang sihat juga penting untuk kelestarian otot sekeliling. Ini kerana jika saraf mati, otot sekeliling menjadi semakin lemah dan "mengecil" disebabkan saudari tidak lagi berupaya menggunakan/menggerakkan kaki tersebut lantas otot di situ ber"fikir"an tidak perlu lagi mengekalkan "muscle mass".

      Apa yang saya faham daripada senario saudari, kelihatan, proses percantuman dan penyembuhan tulang itu tidak berjaya. Hal ini kerana kecederaan yang dialami sudahpun berusia 9 tahun yang lalu. Pressure sore pula menunjukkan saudari memang tidak menggerakkan kaki dalam tempoh yang agak lama. Ditambah pula, saudari sudah hilang deria di bahagian kaki. Saya boleh memahami mengapa nasihat pembedahan diberikan iaitu untuk mengelak jangkitan yang paling ditakuti iaitu septic shock akibat kuman memasuki kedalam salur darah yang boleh menyebabkan kegagalan organ dalaman. Risiko seperti tulang yang dikatakan mati, pressure sores dan hilang deria rasa kesemuanya membuatkan saudari lebih cenderung untuk mendapat jangkitan yang berbahaya iaitu kuman memasuki ke dalam darah. Justeru, untuk mengelak perkara ini berlaku, barangkali doktor mahu mencegah dengan membuang bahagian kaki yang terlibat dan mengharapkan luka sembuh dengan lebih baik dan sepenuhnya.

      Sekian, pandangan daripada saya. Dapatkan nasihat doktor yang merawat jika anda mahukan lebih kepastian. Saya doakan saudari tabah dan sabar dalam menghadapi dugaan ini. Doa dan jagalah solat fardhu. Mudahan Allah bakal membuka pintu rahmat dan kebaikan yang melimpah atas dugaan ini. Wassalam.

      Delete
    2. Maaf ya doc.actually x smpi pun 9 thn.sbb nya sy accident tahun lepas,bulan 9.doc ade x pape suppliment yg sy perlu mkn atau pantang larang dlm pemakanan ?

      Delete
  15. Assalamualaikum Dr. Anak saya patah tangan antara bahu dan siku.. Hampir ke siku masa dia d tahun 1. Skrg dia d thun 5. Tangan jadi pendek sebelah.. Dan sedikit bengkok. Bolehkan keadaan ini di perbaiki?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam puan,

      Oleh sebab anak masih kecil, tulang masih lagi dalam proses membesar. Rawatan pembedahan yang disebut "limb lengthening" dilaksanakan dalam kes anak puan. Sungguhpun begitu pembedahan hanya dilakukan jika perbezaan benar-benar ketara kerana ia juga mempunyai risiko tersendiri.

      Jika puan mahu meneruskan atau mendapat khidmat nasihat lanjut, berjumpalah dengan pakar tulang (Orthopaedic Surgeon). Saya sarankan puan tidak melengahkan untuk berjumpa doktor kerana anak puan masih kecil. Cuba lihat link ini http://www.limblengthening.com/casehistories/ch17/ch17.html.

      Sekian, semoga bermanfaat!

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Aslamualaikum..sy zamani sy nk tnye doc ..sy pnh kmlagan jalan raye pade thun 2011 ..sy mngalami kcederaan patah kaki kiri dkat tulang kering..doc telah msuk kn besi dri bwah lutut smpi buku lali bsme skeru 3 btang....so kdng2x lutut sy bley sakit secare tibe2x..prsoalan sy adkah faktor besi dlm sy ke ats sbb len...ataw perlu ke sy operation tok buang besi dlm kaki setelah 4 thun mngune knnye...law sy x buang besi ad efect ape2x x...?? 2 shje ptnyaan sy..trima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudara, kira-kira 40% pesakit yang menjalani pembedahan seperti saudara akan mengalami sakit lutut selepas pembedahan. Selalunya sakit ini akan hilang apabila skru itu dikeluarkan. Sila dapatkan nasihat pakar untuk maklumat lanjut.

      Sekian,

      Delete
  18. salam tolong hubungi sya doc 0137383630

    ReplyDelete
  19. salam doc,,saya ayah kepada pesakit ctev (osteoporosis)anak saya sudah 4 kali menjalani pembedahan bahagian kaki..hampir 6 tahun kaki dia pki pop,,bila kaki dia tidak pki pop pasti akan bengkok balik seperti asal,hmpir 6 tahun saya ulang alek ke hospital setiap semggu @2 mggu skli,,boleh tak doc bagi pencerahan atau bagi pendapat pada sya,,untuk pengetahuan saya,,terima kasih,,wassalam...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam encik, congenital talipes equinovarus (CTEV) atau dalam bahasa mudahnya ialah clubfoot (kaki bengkok) bukanlah suatu penyakit osteoporosis. Tetapi satu keadaan yang wujud sebelum bayi lahir lagi(congenital) yang agak "common" iaitu dalam 1-2 dalam 1000 kes kelahiran. Kecacatan atau "deformity" pada kaki dalam situasi ini adalah agak kompleks. Tetapi asasnya urat keting (Achilles tendon) adalah pendek serta tulang2 kecil di bahagian tumit dan kaki amat rapat menjadikan kaki bengkok. Punca berlakunya keadaan ini majoritinya tidak dapat dipastikan meski sesetengah bayi ada penyakit saraf lain.

      Saya berpendapat doktor telah menggunakan teknik Ponseti untuk anak encik. Iaitu, menggunakan kaedah "stretching" dan casting (acuan simen menggunakan POP) Selain itu, pembedahan yang dibuat mungkin dinamakan "Achilles tenotomy" iaitu prosedur memotong sedikit urat keting di atas dan belakang tumit untuk me"release"kan ketegangan di bahagian terlibat. Keseluruhan prosedur ini mestilah dilakukan secara berperingkat dan berulang. Anak juga hendaklah dipakaikan brace (boots and bar) hampir sepanjang masa pada permulaan untuk mengekalkan kaki pada "angle" yang betul. Tempoh pemakaian brace ini kemudiannya dikurangkan secara berperingkat iaitu mungkin hanya semasa tidur sehinggalah ia berusia 3-4 tahun.

      Keberkesanan teknik ini adalah hampir 100% efektif tetapi ini memerlukan komitmen yang amat tinggi daripada ibubapa dan anak sendiri untuk mengulangi proses memakai plaster dan memakai brace sehinggalah kaki berada dalam kedudukan normal dan anak boleh berjalan. Sungguhpun begitu. keadaan ini mempunyai keberangkalian untuk kembali kepada keadaan asal walaupun sudah memakai "proper" bracing. Jadi, sekiranya satu hari nanti kaki anak telah hampir normal, encik tetap hendaklah kerap memeriksa kakinya untuk memastikan ia tidak kembali berulang.

      Pilihan rawatan tambahan ataupun teknik lain termasuk French method. Ini menggunakan khidmat Physiotherapist (Jurupulih anggota badan). Ia akan memakaikan anduh(splint) di bahagian terlibat dan melakukan gerakan khas di bahagian kaki seperti meregang urat dan beberapa gerakan lain.

      Ada juga kaedah pembedahan lain tetapi pakar bedah selalunya tidak terburu-buru melakukan ini kerana faktor usia anak yang sedang membesar dan teknik di atas yang selalunya berkesan.

      Walaupun secara teorinya kaki sudah boleh menjadi normal seawal 4 tahun, anak encik mungkin mengambil masa yang lebih panjang atas sebab tertentu. Sekali lagi, izinkan saya tekankan bahawa asas bagi kejayaan rawatan ini ialah disiplin dan komitmen ibubapa dan anak untuk memakai POP dan bracing.

      Sekian, semoga encik sekeluarga bersabar dan berdoa pada Allah agar dipermudahkan penyembuhan ini. Sesungguhnya semua yang berlaku dalam pengetahuan dan dengan izinNya.

      Wassalam

      Delete
  20. salam doc,,saya ayah kepada pesakit ctev (osteoporosis)anak saya sudah 4 kali menjalani pembedahan bahagian kaki..hampir 6 tahun kaki dia pki pop,,bila kaki dia tidak pki pop pasti akan bengkok balik seperti asal,hmpir 6 tahun saya ulang alek ke hospital setiap semggu @2 mggu skli,,boleh tak doc bagi pencerahan atau bagi pendapat pada sya,,untuk pengetahuan saya,,terima kasih,,wassalam...


    ReplyDelete
  21. salam dr saya nak bertanya bapa saya terjatuh dan patah tulang pinggul. menurut dr dia perlu di operate untuk masuk skrue tetapi bapa saya tidak mahu sebab dia takut ada kencing manis luka operate x baik. jadi buat masa ini dia hanya boleh duduk sahaja dan kakinya masih tak boleh lurus. Apakah cara untuk tulang pinggul itu nak baik selain dari pembedahan kebiasaannya berapa lama ya untuk baik. Adakah merbahaya bagi seorang pesakit kencing manis membuat operation kerana bapa saya baru sahaja ppotong kaki. Adakah alternative lain selain pembedahan ya. tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, patah tulang pinggul itu ada beberapa jenis. Jadi saya tidak boleh memberi jawapan. Walaupun begitu, patah tulang boleh dikelaskan kepada 2 iaitu stabil dan tak stabil. Ini hanya boleh ditentukan oleh doktor yang memeriksa. Apa yang saya risau ialah risiko darah beku berkumpul yang boleh meningkatkan tekanan di bahagian terlibat. Ini boleh merosakkan urat saraf dan otot. Selain itu, dibahagian pinggul terdapat beberapa tulang yang membentuk pinggul jadi jika tidak dibantu untuk dicantum melalui pembedahan, tulang baru tidak akan membentuk dengan baik. Bahagian pinggul amat penting untuk pergerakan kaki. Secara analoginya, sendi berhampiran pinggul berfungsi seperti engsel di bahagian pintu. JIka tercabut engsel itu maka sukarlah untuk menggerakkan kaki dengan baik.

      Dalam pengetahuan saya, rawatan alternatif selain pembedahan bagi patah tulang pinggul hampir tiada selain memakan ubat tahan sakit.

      Pesakit kencing manis secara perbandingannya agak lambat untuk sembuh daripada luka tetapi ini bukan penghalang samasekali untuk melakukan pembedahan. Tetapi jika tahap kandungan gula dalam darah dijaga dengan amat baik inshaAllah ia akan sembuh. Berkenaan potong kaki baru-baru ini, itu bukanlah disebabkan luka yang tidak sembuh2 semata-mata tetapi maaf, kerana pelbagai faktor seperti tidak memakai kasut yang bertutup, ketidak kawalan gula dengan baik lantas merosakkan saraf di kaki yang berfungsi sebagai deria untuk mengesan rasa seperti objek tajam yang bersentuhan di kaki, tidak memeriksa kaki pada setiap malam untuk memastikan tiada luka kecil yang terlepas pandang dan kelewatan menerima rawatan.


      Nasihat ikhlas saya, jika kejadian ini masih baru, pergilah berjumpa doktor semula dan biarlah mereka melakukan pemeriksaan dan rawatan lanjut.

      Delete
    2. terima kasih diatas jawapan dr bapa saya sehingga kini masih belum boleh jalan lagi dr kerana tidak buat operation. Bila dia hendak berdiri dia rasa tulang tu seperti bergerak jadi saya dah pujuk dia mcm dah terbuka hati nak buat operation. sekarang patah tulang pinggul tu dah hampir 7 bulan berlalu adakah masih boleh untuk buat pembedahan ye dr. Kebiasaannya apabila dah operate mereka akan masukkan besi ye dr berapa lama dijangka sembuh dan adakah kemungkinan dia boleh berjalan semula.

      Delete
    3. Pembedahan ada risiko juga klu umur sdh meningkat.begitula terjadi kpd nenek sy skrg.dia dimasukkan di icu

      Delete
    4. Pembedahan ada risiko juga klu umur sdh meningkat.begitula terjadi kpd nenek sy skrg.dia dimasukkan di icu

      Delete
  22. assalamualaikum doktor :D
    I had already undergone ACL RECONSTRUCTION SURGERY last 2 months ...
    now I can walks around without any equipments..but , why I can't feel my knee like usual ?
    I mean that there is no sense at the outer skin .. can you explain it , please ? thank you..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum
      Keadaan apabila anda tidak dapat merasa rangsangan dari luar atau "lack of sensation" dinamakan "hypoaesthesia". Selalunya pesakit akan mengalami hypoaesthesia ini di permukaan/bahagian yang dibedah (incision site). Sekiranya semasa pembedahan, saraf yang dinamakan saphenous nerve ataupun cabangnya terluka, pesakit akan mengalami hypoaesthesia di bahagian hadapan lutut. Kesan ini sangat biasa dan inshaAllah akan bertambah baik(bukan pulih sepenuhnya) secara perlahan-lahan. Sungguhpun begitu, proses pemulihan pergerakan lutut untuk kembali normal tidak akan terjejas.

      Di sini saya lampirkan aktiviti/senaman untuk pemulihan lutut anda.

      http://www.ouh.nhs.uk/patient-guide/leaflets/files%5C121210acl.pdf

      Sekian, semoga bermanfaat

      Delete
  23. assalamualaimu dr, saya ingin bertanya tentang anak saya. dia bersia setahun 2 bulan , sihat dan aktif.namun begitu, saya agak risau apabila kedua belah tulang rusuk nya kelihatan agak timbul terutamanya tulang rusuk kiri ketika dia berbaring. adakah kerana perut dia yang agak kempis atau rangka dia yg agak besar? saya ada membawa dia ke klinik rawatan biasa, tetapi dr cuma bgtau ianya normal dan boleh buat pemantauan sehingga dia berusia 12 tahun sekiranya berlaku kelainan. sy perlukan nasihat positif dari doktor .saya agak risau sekiranya ianya akan membawa kesan kepada anak sy apabila dia besar nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, Jika anak puan tidak mengadu kesakitan, tiada pula pembengkakkan di permukaan yang terlibat, serta anak puan membesar dengan baik, saya berpendapat tiada apa yang perlu dirisaukan.

      Sekian, semoga bermanfaat

      Delete
  24. assalamualaikum doktor, saya Mohd Fadzli umur 31thn, mengalami kemalangan pada 2005, tulang left femur neck saya retak, doktor menyadarinya selepas 2 hari kerana saya koma 2 hari, kemudian doktor meletakkan 2 skru untuk left femur neck, selepas 2 tahun sendi saya pergerakannya semakin terhad, terasa semakin pendek dan kesakitan bertambah. waktu itu saya bekerja sebagai mekanik. setalah jumpa doktor pakar, dia mengesahkan saya mengalami left femur neck necrosis akibat lambat di sambungkan waktu kemalangan dahulu. kerana tak mampu kos pembedahan hampir 15ribu, saya bertahan hingga kini, tetapi kini sakitnya makin kuat hingga kadang2 hendak berjalan atau bergerak teramat sakit dan tulang belakang saya pun mula sakit akibat kaki pendek sebelah. sekarang saya ada simpanan rm20ribu untuk buat pembedahan, tetapi yang mengecewakan saya berita dari doktor pakar yang mengatakan selapas pembedahan THR saya tidak boleh melakukan banyak aktiviti lasak, lari, mencangkong, bersila dan macam2 lagi.. saya bertanya tentang Hip Resurfacing, doktor itu kata tidak boleh dilakukan kerana tulang saya dah makan teruk. saya nak tahu adakah pilihan untuk saya melakukan pembedahan yang dapat saya melakukan kerja berat, dan pergerakan yang normal kembali dengan kos dibawah rm35000, kerja yang saya mahir memerlukan banyak pergerakan kaki. saya teramat berharap ada peluang untuk saya melakukan pergerakan sehampir seperti sendi normal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum saudara Fadzli,

      Saya kesal dengan apa yang dilalui saudara. Sungguhpun begitu, seperti yang dikatakan oleh doktor tersebut, selepas pembedahan THR, pesakit memang tidak lagi berupaya membuat kerja berat, atau pembedahan itu akan menjadi sia-sia. Malah pesakit hendaklah mematuhi kepada strict "hip precaution" atau langkah berjaga-jaga seperti jangan tidur di bahagian yang dibedah, tidak boleh lagi menyilang kaki, tidak boleh mencangkung, tidak boleh membongkok lebih 90 darjah, dan sebagainya. lihat senarai penuh di sini: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/patientinstructions/000171.htm

      Justeru, jawapan mengikut pengetahuan saya, tidak ada pembedahan yang dapat mengembalikan kembali kekuatan dan pergerakkan sendi menjadi hampir normal sehingga kini. Untuk pengetahuan, THR kerap dilakukkan untuk warga emas yang sememangnya tidak lagi melakukan kerja berat.

      Pilihan yang ada ialah mencari perkerjaan lain. Kerana jika saudara membuat pembedahan pun, saudara tetap tidak akan dapat melakukan kerja berat. Maaf, sebab saya tidak dapat memberikan penyelesaian mudah yang lain untuk masalah saudara.

      Berdoalah pada Allah yang mengizinkan perkara ini berlaku, dan sempurnakanlah kewajipan solat dan sebagainya kepadaNya. Mudahan Ia angkat kesakitan itu dan memberikan jalan keluar bagi saudara.

      Sekian, semoga bermanfaat

      Delete
    2. waalaikumsalam doktor, terima kasih atas penjelasan doktor, setelah baca mengenai thr di link tersebut, saya rasa tak berbaloi untuk buat thr menghilangkan sakit tapi korbankan pergerakan harian.. ape perkara yg buruk yg boleh terjadi jika saya tidak membuat thr doktor? saya dah cuba pelbagai pekerjaan lain tapi gagal, kini saya ada ramai tanggungan, saya tidak boleh ambil risiko thr lagi.. terima kasih doktor

      Delete
    3. Salam Saudara,

      Izinkan saya cuba sedaya upaya untuk berkongsi sedikit ilmu dalam bahasa mudah. Maaf jika perkataan yang digunakan masih lagi amat teknikal.

      Sila lihat post saya http://doktorsiti.blogspot.com/2015/02/osteonecrosis-of-femoral-head.html.

      Sekian,

      Delete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. Salam doktor.saya mengalami masalah tulang rawan lutut.doktor buat pembedahan menebuk tulang rawan untuk parut rawan tumbuh.soalan saya,brp lamakah parut rawan tu kembali tumbuh dn kuat sbb skrg ni sudah 2 bln lbh sy masih terasa sengal2 bila naik tangga.bolehkah saya kembali aktif dengan parut rawan yg tumbuh itu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam en Zulkifri maaf atas kelewatan ini.

      Saya mengandaikan pembedahan yg dilakukan itu ialah "arthroscopic chondroplasty". Secara ringkasnya, tulang rawan tidak mempunyai saluran darah dan hanya bergantung kepada cecair antara sendi yang dipanggil synovial fluid. Jadi doktor menebuk tulang di permukaan bertujuan menyebabkan pendarahan dari dalam tulang menuju ke tulang rawan. Pembinaan salur darah baharu ini bertujuan membantu pertumbuhan rawan baru dipermukaan tulang.

      Untuk pengetahuan, semasa pembedahan menebuk tulang itu, berlaku juga keretakkan/patah tulang dalam skala yang kecil(micro fracture) di bahagian berdekatan. Jadi tempoh masa proses pemulihan juga hendaklah mengambil kira kecederaan tulang kecil ini. Jika tidak salah, masa untuk tulang rawan tumbuh ialah selama 4 minggu. Tapi ini tidak bermakna pulih. Waktu pulih berbeza mengikut pesakit daripada beberapa minggu ke tahun, Proses pembaikan tulang rawan boleh terjejas untuk pesakit yang berumur, kecederaan adalah menyeluruh, sendi yang tidak stabil dan terdapat osteoarthrosis sedia ada sebelum pembedahan dijalankan.

      Terdapat beberap kriteria yang diambil kira untuk pesakit kembali aktif sepenuhnya iaitu, 1) Otot di bahagian bawah lutut yang telah kuat seperti normal, 2)boleh berjalan seperti biasa-tidak tempang 3) Lutut boleh melakukan semua jenis gerakan seperti normal, 3) Tiada pengumbulan bendalir berlebihan di sendi lutut dan otot di atas lutut tidak mengecil akibat ketidak aktifan

      Apa yang penting selepas prosedur yang dijalani ialah program rehabilitasi (pemulihan) dengan nasihat fisioterapi.

      Seperti saya katakan di atas, rawan di permukaan tulang bergantung pada cecair synovial untuk mendapat nutrien. Justeru, lagi banyak bendalir ini berada di situ lebih banyak "supply" yg dapat diberikan. Dan lebih banyak bendalir yang baru yang kaya dengan nutrien adalah lebih baik. Tetapi bendalir antara sendi yang lama hanya akan keluar apabila kita bergerak. Justeru antara senaman mudah yang boleh dilakukan ialah mengayuh basikal (yg tidak bergerak-stationary bike) selama mampu. Sebaiknya selama 2 jam berselang dalam 15-20 min. Harus diingat bukan kelajuan mengayuh yang penting tapi gerakan itu yang lebih utama. Buat juga senaman untuk memperkuat lutut seperti di sini dan ini. Sekali lagi, saya saran dapatkan khidmat fisioterapi.

      Sekian, semoga bermanfaat

      Delete
  27. Assalamualaikum doktor. Saya umur 22thun mengalami patah bhgian jari tangan tengah. (middle metacarpal).Dah hampir sebulan lps pakai simen kemudian pki POP.
    Adakah saya boleh buka back slap yg sy pakai ni. Adakah sudah baik sepenuhnya? Saya dah lama tak menggerakkn jari.. Tangan saya jd kebas dan takut nk bergerak..tkut beri effect pada tulang yang patah. Harap doc blh jelaskn. Terima ksh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saya tidak pasti back slab atau brace apa yang dipakai jadi saya sarankan dapatkan nasihat doktor yang merawat. Secara purata, tulang metacarpal atau MC bercantum dalam tempoh 6 minggu. Jadi dalam minggu ke 5-8 sudah sepatutnya melakukan gerakan senaman tangan. Jika sudah diberi kebenaran doktor bolehlah berjumpa dengan fisioterapi untuk rehabilitasi.

      Untuk pengetahuan, 2 pergerakan penting ialah MP flexion (gerakan seperti menggengam-penumbuk tangan), dan EDC glide seperti ini. Lihat senaman lain- di sini. Sekian,

      Delete
    2. Samb- Lakukan senaman itu 3 kali dengan syarat ia tidak menyebabkan kesakitan. Boleh juga menggunakan ais untuk mengurangkan kesakitan, mengurut lembut di bahagian terlibat atau memakai hand support. Sekali lagi, dapatkan nasihat fisioterapi.

      Delete
  28. Assalamualaikum doktor, saya suhairi, saya mengalami kemalangan dan patah tulang buku lali pada 2 bulan lepas, pada 16 feb 2015 saya telah buka simen, tapi saya mengalami kesukaran/tidak boleh berjalan dan sakit apabila saya memijakkan kaki ke lantai, saya nak tanya pendapat dan cadangan doktor, apa yang patut saya lakukan? Senaman apa yang patut saya lakukan? Adakah saya perlu ubat dan makanan kesihatan? Adakah bagus dan bolehkah saya menjalani rawatan tradisional seperti urut? Saya berharap doktor siti dapat memberi sedikat sebanyak pendapat dan cadangan yang berkesan untuk pulihkan kaki saya. Terima kasih doktor siti =)

    ReplyDelete
  29. Assalam.
    Doktor Siti
    Saye Nak Bertanya Pada Doktor
    Pesakit Yang Patah Tulang Belakang Dan Ade Di Masukkan Besi Ada Harapan Ke Untuk Sembuh Dan Berdiri Di Atas Kaki Sendiri Semula.
    Harap Doktor Siti Dapat Bagi Pendapat .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam puan, Saya tidak boleh memberi jawapan kerana tidak mengetahui tulang belakang mana yang patah, jenis pembedahan serta adakah saraf disekeliling tulang belakang telah putus/rosak. Jika saraf yang berfungsi menjadi penghubung antara otak dan kaki telah putus dan rosak, keberangkalian untuk berjalan amat tipis. Sungguhpun begitu program rehabilitasi melibatkan ahli fisioterapi, jurupulih keja (occupational therapist), dan sebagainya adalah amat penting dalam proses pemulihan fungsi akibat lumpuh. Sekian, diharap membantu.

      Delete
  30. Assalam doktor. Saya bru sahaja melakukn mri dan pada keputusn mri jelas menunjukkn pelapik tulang belakng telah bergalih lebih kepada belah kiri dan telah menekan pada saraf tunjang. perkara ini menyebabkn kaki kiri saya bermasalah dan punggung sakit dan mula membengkak. Doktor menyarankn untk melakukn pemedahan. Boleh saya tahu risiko dia doktor? Sbb rmai yg memberi tahu apabila melakukan pemedahan di tulang belakng risiko tinggi seperti lumpuh. Dan umur saya baru 21tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudari Atiqah,
      Saya mohon maaf atas kelewatan jawapan ini.
      1. Saya tidak pasti apakah yang sebenarnya menyebabkan keadaan vetebral disc (tulang rawan antara tulang belulang belakang) anda. Jadi kurang maklumat untuk menjawab. Adakah anda mengangkat objek berat? kemalangan? kanser? Dan sudah berapa lamakah perkara ini berlaku?
      2. Adakan MRI anda seperti ini?
      3. Apakah jenis prosedur yang dicadangkan doktor anda?
      4. Untuk pengetahuan tidak semua keadaan yang menyebabkan saraf tunjang terhimpit memerlukan pembedahan. Malahan pembedahan tulang belakang adalah ELEKTIF iaitu pilihan kecuali jika anda mempunyai keadaan kecemasan dinamakan Cauda Equina (simptom seperti hilang kawalan kencing dan buang air besar dan hilang deria di bahagian kaki yang terlibat). Pembedahan hanya akan dicadangkan jika simptom/gejala tidak berubah/menjadi lebih baik setelah beberapa lama.
      5. Selalunya pesakit simptom akan berkurangan dalam tempoh minggu ke bulan. Dalam3-4 bulan pesakit akan baik sendiri. Jadi kebanyakkan kes hanya tunggu dan lihat (doktor hanya bagi ubat tahan sakit/anti radang/suntikan steroid di tulang belakang. kesemua ini untuk kurangkan sakit dalam tempoh penyembuhan)
      6. Setakat ini tiada bukti kukuh yang mengatakan pembedahan atau ubat tahan sakit sahaja yang lebih baik dalam merawat keadaan ini (herniated lumbar disc).
      7.Risiko pembedahan- jangkitan kuman, kerosakan saraf lain, ketulan darah di bahagian berhampiran tempah dibedah menyebakan himpitan saraf lain juga, pergalihan tulang rawan berulang.
      8. Boleh lakukan senaman tulang belakang secara beransur. Pelbagai senaman/gerakan yang ada (boleh lihat contoh di youtube) cuma saya nasihatkan pastikan dahulu dengan doktor yang merawat anda dan jumpa ahli fisioterapi untuk tunjuk ajar awal berkenaan senaman yang sesuai.

      Sekian, semoga bermanfaat

      Delete
    2. doktor maaf, berlakunya perkara ini adalah faktor saya mengangkat objek berat. berlakunya perkara ni sejak bulan 4 tahun lepas. tetapi saya tidak mengetahui perkara ini yang saya hadapi sehinggalah saya dimasukkan ke hospital pada bulan 12 tahun lepas dan sekarang saya terpaksa ke kelas dengan menggunakn kerusi roda. saya masih boleh berjalan tapi tidak tahan lama. pinggan dan kaki mudah sakit dan bisa. tulang belakang saya senget akibat saya tidak boleh untuk menegakkan badan kerana terlalu ketat. saya lebih selesa badan saya lebih kebapa belah kiri. perkara ini menjadi kebiasaan dan menyebabkan tulang belakang saya senget. saya juga tidak boleh untuk bareng dengan terlentang. saya hanya mempu bareng mengereng. doktor menyarankan untuk operation. tapi ayah tidak benarkan, lagi pn saya merupakan pelajar tahun akhir di politeknik merlimau. doktor apa kaedah yang boleh saya lakukan untuk menyembuhkan penyakit saya dan untuk menegakkan tulang belakang saya semula. saya bnyak makan ubat xde apa2 risiko ke doktor. maaf banyak bertanya. saya tiada pengetahuan mengenai perkara ini dan saya masih muda. saya harap doktor dapat membantu saya serba sedikit. terima kasih doktor

      Delete
    3. lupa nak bg tahu. gambar yang doktor tunjuk tu sama seperti pada keputusan mri saya.

      Delete
    4. Salam. Jika sudah berlarutan hampir setahun dalam kes atiqah dan masih tiada perubahan, saya boleh faham kenapa doktor sarankan pembedahan. Ia sebagai usaha seterusnya untuk memperbaiki keadaan atiqah. Setiap pembedahan memang ada risiko tetapi tak lupa juga banyak juga kes yang berjaya (peratusan agak tinggi dalam 90% jika microdiscectomy). Cuma saya nak ingatkan bagaimana lagi mahu sembuh jika saraf tunjang masih bengkak dan dihimpit oleh tulang belakang sepanjang masa? Anda akan terus berasa sakit dan tetap tidak akan mampu tolerate dgn baik untuk melakukan rawatan senaman dan urutan dari ahli fisioterapi. Nasihat saya dapatkan maklumat lanjut dari doktor apa pembedahan yg nak dilakukan, baca berkenaan proses pembedahan tersebut dan solat istikharah. Fikirkan dalam2 dan berusahalah. Pembedahan itu hanyalah asbab untuk atiqah baiki keadaan sekarang tetapi penyembuh sebenar ialah Allah. Dialah yang mengizinkan sembuh atau tidak selepas pembedahan nanti. Berdoalah dan yakinla padaNya. Sekian,

      Delete
    5. Terima kasih doktor bnyak membntu.

      Delete
  31. Maksud saya yg bergalih tu tulang rawan dibahagian tulang belakang. Pada mri tu pun nampak saraf tunjang tu tegang sebb dah kene himpit dgn tulang rawan. Tulang belakng sy juga mula senget kebhagian kanan sbb bila tegak terlalu sakit. Tulang belakng ni boleh tegak blik x doktr kalau sakit ni dah baik? Saya memohon sgt penjelasan dri doktr.

    ReplyDelete
  32. salam doctor,

    tulang Tibia saya patah sebulan yang lepas akibat main bola, saya nak tanya "jangan banyak bergerak" bermaksud macam mana ye ? Saya kurang jelas di situ dan kadang kadang kaki saya sakit/pedih apabila saya turun daripada kereta, kerana saya risau tulang boleh dislocated, berapa lama ye untuk saya sembuh semula dan buka simen nie ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      1. Jika hanya sekadar disimen saya jangka kecederaan tak begitu serius.
      2. Simen akan dibuka setelah tulang telah mula menampakkan percantuman pada X ray. Kalau tulang dah stabil, doktor mungkin akan benarkan functional bracing (pendakap kaki).
      3. Gunakan crutches(tongkat) dan jangan berdiri di atas kaki yang terlibat hinggalah dibenarkan doktor. Setelah itu cuba berdiri menggunakan kaki terlibat secara beransur.
      4. Patah tulang tibia selalunya ambil basa dalam 16 minggu untuk bercantum.
      5. Tanya doktor/fisioterapi berkenaan senaman sesuai setelah simen dibuka secara sepenuhnya

      Sekian, semoga bermanfaat

      Delete
    2. Maksudnya jangan gunakan kaki yang terlibat dalam tempoh tulang mahu bercantum.

      Delete
  33. Salam doktor,saya Romaizi..berumur 41 thn..terlibat dlm kmlgn pd 10 okt 2014 dan mengalami patah tulng peha seperti artikel doktor diatas..sy dah selamat mnjalani pembedhan memasukkan 2 skru dlm tlg kepala peha tersebut pada 6 nov 2014 ..stlh terlntr hmpir sbln diatas katil hospital
    soalan saya..
    1..adakah terdpt kesan smpingan kerana sy menjalni pmbdhn lewat lbh 3 minggu dr tarikh accdent trsebut..kerna waiting list dihospital trsebut...skrg slps hampir 4 bulan xray mnnjkn patah tlg pd kepala peha itu sudah seprti bersambung dan retak pada cawn atas sudh bertangkup..
    2.adakah sy masih mmpunai risiko seperti stage 4 diatas dan akhirya perlu membuat pmbdhn THR akan datang smsa tua..
    3.skrng slps 4 bulan sy cuba berjalan dgn 1 n tnpa tongkat kdg2..namun akhir2 ini sy merasa sengal2 pada otot peha dan sakit2 sperti kejang pada mungkin kwsn tulang yg dimasukn skru.. mybbkn sy memakai smla 2 tngkat..apakh pnyebabnya..
    4.apakah suplemnt2 tertntu yg sy blh ambil bg mnghrpkan tulang kepala peha sy berkeaadan lebih baik n dhrpkn kmbali normal bg mengelakkn THR..
    5.apakh pantang bg kes bgini.. mmg x boleh minum air sejuk air klpa dll..atau mcne
    6.adakah boleh sy pergi mengurut dgn bomoh patah atau seumpamanya bg mmpercptkn sembuh n kmbli sprti biasa..
    7.adkh sy x boleh cergas brmain bdmnton dsbnya seperti sblm ini lg..dithun2 mndtg
    8.adkh boleh sy berdiri/sujud lama kerana ia mmberi tknn pada bhgian trsebut..
    9.sampai bile sbnrnya sy boleh tidak brtongka..t
    Saya berharap doktor siti sudi mjwb 9 kemsykilan sy diatas..n memberi sedikit sebanyak motivasi,pendapat dan cadangan yang berkesan untuk pulihkan kaki saya. Terima kasih doktor siti =)

    ReplyDelete
  34. Assalam doctor, bru ni sy ditimpa kmalangan doc mgesahkn tulang selangka sebelah kiri sy patah. Disini sy nk tya bagaimana fasa pencantuman tulang yg patah mengikut mggu/bulan.
    2. Tgn kiri sy berasa lenguh dan berasa ssh utk digerakn. Perlukah sy membuat sedikit gerakan pd tgn kiri sy?
    T.kasih doc..

    ReplyDelete
  35. Assalam doctor, bru ni sy ditimpa kmalangan doc mgesahkn tulang selangka sebelah kiri sy patah. Disini sy nk tya bagaimana fasa pencantuman tulang yg patah mengikut mggu/bulan.
    2. Tgn kiri sy berasa lenguh dan berasa ssh utk digerakn. Perlukah sy membuat sedikit gerakan pd tgn kiri sy?
    T.kasih doc..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Bergantung pada bahagian tulang selangka yg patah. Kalau x terkehel tapi hanya patah, rawatan paling utama ialah memakai anduh (broad arm sling) selama 4-5 minggu untuk sokong tangan pada bahagian yang terlibat(lebih baik kalau anduh dipakai bawah lapisan baju). Ini penting untuk tetapkan kedudukan tulang sementara tulang bersambung. Jadi sebaik mungkin jangan gerakkan tangan yg terlibat (kecuali jari2 kalau rasa kebas). Boleh juga ambil ubat tahan sakit seperti ibuprofen dan panadol. Dalam tempoh penyembuhan akan ada benjolan(bump) di bahagian tulang patah (sebab tulang baru membentuk). Benjolan ni akan mengecil secara beransur dan mungkin juga tidak akan hilang. Selalunya dalam tempoh 3 bulan pesakit boleh kembali aktif. Tapi lambat sikit kalau x sembuh dengan baik dan jika pesakit ada penyakit diabetes dan perokok. Tp harus diingat anda kena minta nasihat doktor bila boleh angkat berat menggunakan tangan yg terlibat (doktor akan tentukan dah stabil ke belum).

      Sekian, semoga bermanfaat.

      Delete
  36. Salam dr. Ibu jari tgn kiri saya retak lps 6mnggu pkai besi tu, jari saya tak boleh bengkok .agak2 berapa lame nk neutral kan balik jari saya ni 😂😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam syaza. Maaf sebab terlepas pandang soalan anda. Tapi saya kurang faham dengan soalan yg diajukan. Besi apa yang dimaksudkan?

      Delete
  37. salam doktor,saya terlibat dalam kemalangan motor dan saya jatuh terduduk.skarang saya mngalami sakit di punngung,tetapi saya masih boleh berjalan.perlukah saya pergi ke hospital untuk pemeriksaan xray?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya nasihatkan jumpa doktor untuk kepastian supaya anda boleh diperiksa dahulu. Doktor juga akan bertanya lebih lanjut bagaimana anda jatuh, berapa kelajuan semasa menunggang dan samada ada kecederaan lain. X-ray akan membolehkan doktor mengesan jika ada tulang yang patah. Sekian,

      Delete
    2. sy sudah pergi ke hosptal dan xray,xray tidak ada menunjukkan apa2.tp smpai skarang sy rasa sakit lagi untuk bergerak.boleh terangkan kenapa?

      Delete
    3. Salam bila kita terlanggar sesuatu ia dikira sebagai trauma pada anggota badan terlibat. Jadi walaupun bukan tulang patah yang menyebabkan sakit, kemungkinan besar terdapat kecederaan kecil pada tisu sekeliling, otot, ligamen dan sendi berhampiran. Ini tidak dapat dilihat pada Xray. Jadi sakit anda mungkin berpunca daripada kecederaan tissue sekeliling dan akan beransur pulih dalam beberapa minggu.

      Delete
  38. Assalamu'alaikum.... Dr, baru2 ni saya jatuh dari kerusi dan dada kiri terhentak pada bangku plastik. Saya dah ke klinik kerana rasa sakit pada dada bila bernafas, trik dalam2 sakit, bongkok kan badan sakit, bersin n batuk sesekali sakit juga. Tapi tidak ada bengkak atau lebam pada tempat itu. Dr mengatakan tidak ada patah atau retak, ttpi ada kemungkinan. Beliau memberitahu jika buat xray, dapati tulang rusuk patah, tiada apa2 yg dapat hospital lakukan selain dari beri ubat tahan sakit. Dr berkata ia akan baik sendiri. Dr ada beri saya ubat tahan sakit dan krim sapu. Boleh kah saya sembuh seperti biasa? saya risau kerana masih sakit ketika bernafas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saya nasihatkan pergi ke wad kecemasan untuk dapatkan XRay segera. Yang saya bimbang ialah keadaan bernama pneumothorax sebab ia agak biasa terjadi disebabkan trauma. Bila doktor dah pastu bukan ini, boleh teruskan makan ubat tahn sakit dan anti radang. Sakit itu kemungkinan juga disebabkan kecederaan pada tulang rusuk (samada patah atau tidak) dan memang benar selalunya doktor tidak melakukan pembedahan.

      Delete
  39. Assalamu'alaikum... t.kaseh atas respon Dr... sewaktu saya berjumpa dgn Dr klinik kelmarin, beliau ada tanya sama ada saya nak buat xray atau tidak, oleh kerana Dr beri penjelasan tidak ada apa2 yg boleh dilakukan sekiranya xray dbuat dan mendapati ada tulang yg patah, di ringkaskan, Dr cakap begini, " jika buat xray, patah atau tak patah, kita tetap suruh kamu balik dan beri ubat saja" jadi saya tak buat xray tu... sekarang jika saya ke hospital@ klinik dan mahu buat xray, tentu Dr klinik marah saya... sekarang sakit di dada tu kurang sedikit, saya tak makan ubat tahan sakit ( indomethacin)yg Dr beri, tapi sapu krim saja... krim tu.. apa pendapat Dr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, tujuan x ray bukan untuk melihat tulang patah semata-mata tetapi juga komplikasi kecemasan seperti tension pneumothorax iaitu udara terperangkap dalam dada tetapi di luar paru-paru. Ini boleh menyebabkan paru-paru gagal mengembang semasa menarik nafas lantas menyebabkan kekurang oksigen pada organ utama. Jadi walaupun X ray tidak menunjukkan tulang patah ia juga boleh memberi kepastian pada doktor bahawa pesakit tidak mengalami komplikasi kecemasan di atas. Indomethacin bagus untuk tahan sakit dan mengurangkan radang lantas memepercepat pengurangan bengakakan luka. Tetapi ubat ni mesti diambil mengikut kuantiti yang telah ditetapkan oleh doktor dan dengan makanan. Kapsul juga jangan dipecahkan.

      Saya tidak pasti krim apa. Mungkin krim steroid untuk kurangkan bengak

      Delete
  40. salam doctor siti. saya alif. saya retak tulang tibia kanan pada 12march dan doctor telah simen fiber kaki saya tanpa pembedahan. saya banyak bergerak (tetapi tidak bersiri menggunakan kaki yg patah) dan pada 30march ini doctor akan buat checkup. harapan utk simen ini dibuka pada 30march ini tiggi ke doc? atau ditukar ke back slab krana kaki saya sgt panas dan gatal. adakah saya perlu mengurangkan aktiviti saya? terima kasih bnyak doc :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kemungkinan besar anda akan dipakaikan simen baru nanti. Kerana kecederaan baru berusia beberapa minggu. Jadi appointment pertama selalunya untuk lihat samada tulang dah cantum atau belum. Simen akan dibuka untuk tujuan X ray ni nanti dan diganti dgn yg baru. Jangan berdiri di atas kaki terlibat apalgi menggerak gerakannya.

      Sekian semoga bermanfaat

      Delete
  41. Assalamu'alaikum Dr... keadaan saya beransur baik, tetapi akan sakit bila mandi, memandu, kerana saya ni kidal.. tidur juga agak kurang selesa kerana saya tidak boleh tidur terlentang. Terpaksa mengiring. Krim yg saya guna berwarna jernih, panas bila digosok ke dada... cuma akhir2 ni kulit di dada jadi gatal selepas sapu krim. Maaf, saya tak dapat baca nama krim itu.. tapi akan jadi lega sedikit rasa sakit selepas guna krim itu. 5 atau 6 tahun dulu saya pernah mengalami sesak nafas secara tiba2 yg sgt teruk. Selepas ke klinik, Dr beritahu paru2 saya menjadi sempit. Saya diberi ubat olfen. Selepas makan ubat itu, saya sembuh, jarang lg berlaku sakit di dada... t.kaseh kerana Dr banyak memberi penjelasan...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, sedikit info untuk anda, Olfen dan indomethacin adalah ubat yang berada dalam kumpulan/jenis yang sama iaitu Non steroidal Anti inflammatory Drugs. Cuma Olfen adalah 6 kali lebih potent(kuat) daripada indomethacin.

      Delete
  42. salam dr. anak sy mngalami patah tulang bahu.selengka. berapa lama biasanya tempoh untuk betul2 pulih bagi seorang budak berumur 5 tahun. adakah cukup sekadar memakai anduh?skrang bru 2 mnggu, 31hb ni akan pergi xtray unutk tgok keadaan terkini tulang tersebut. saya agak risau sbb dia hnya memakai anduh dan agak aktif sepanjang tempoh 2 minggu ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, patah tulang selangka untuk kanak-kanak selalunya memang tidak memerlukan pembedahan apatah lagi jika tulang masih pada kedudukan yang normal ie. tidak terkehel(dislocated). Pakai anduh dalam 2-3 minggu dan jika semuanya baik boleh beransur gerakkan tangan yang terlibat. Tempoh sembuh untuk kanak-kanak bawah 11 tahun adalah dalam 4 minggu. Selepas anduh dibuka, jangan benarkan anak bermain lasak/sukan dalam tempoh 6 minggu berikutnya. Akan ada benjolan pada bahagian yang patah dan selalunya akan beransur mengecil. Jumpa doktor jika anak masih sakit setelah 3-6 minggu ataupun rasa kebas pada tangan.Sekian

      Delete
  43. Salam doc. Berapa lama tempoh org yg kakinya terkehel swaktu main netball boleh sembuh?

    ReplyDelete
  44. Salam doc. Berapa lama tempoh org yg kakinya terkehel swaktu main netball boleh sembuh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika anda maksudkan sprained ankle, maka tempoh sembuh bergantung pada gred/tahap samada 1-3. Jika gred 3 iaitu ligament(sendi yg hubungkan tulang) berdekatan telah putus sepenuhnya. Ini akan mengambil masa selama minggu ke beberapa bulan. Jika tahap 1-2 selalunya akan pulih dalam 2 minggu. Yg penting kena 1) rehatkan kaki yg terlibat 2)letakkan ais pada bahagian yg terlibat 3)kompres/tekanan dengan memakai bandage/stoking ketat (taklag terlalu ketat) 4) angkat kaki lebih tinggi dr paras dada (jantung) semasa duduk/baring utk kurangkan bengkak. 5) rehabilitasi(pemulihan) bila sakit dah kurang mulakan senaman ringan. Boleh google ankle rehabilitation exercise. Sekian,

      Delete
  45. Slmt pg doctor.. tulang rusuk yg ptah apa pantang ny?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Sekurang2nya patah tulang rusuk akan ambil masa sekurangya 2 minggu.
      1)Letakkan ais pada kawasan yang bengkak untuk hilangkan rasa sakit.
      2)rehat secukupnya
      3)Ambil ubat tahan sakit dan mengurangkan bengakakan seperti aspirin atau ibuprofen mahupun paracetamol. Doktor anda boleh menetapkan ubat sakit yang lebih kuat jika ubat yg didapati di farmasi ini tidak banyak membantu. Ubat tahan sakit amat perlu untuk membolehkan anda tolerate dengan senaman batuk dan tarik nafas dlm2.
      4)Semasa tempoh penyembuhan , adalah amat penting untuk anda batuk atau mengambil nafas yang paling dalam yang anda boleh sekurang-kurangnya sekali sejam. Ini boleh membantu mencegah radang paru-paru, jangkitan (penumonia), paru-paru collapse mahupun keadaan dinamakan pneumothorax (udara masuk dalam ruang sekeliling paru2 menyebabkan ia tidak boleh mengembang dengan baik semasa mengambil nafas).
      5)Jika anda telah patah tulang rusuk anda dan anda tidak cedera leher atau belakang anda , adalah disarankan untuk berbaring di sebelah anda cedera . Ini mungkin kedengaran agak ganjil pada mulanya, tetapi secara beransur ia akan membantu anda untuk mengambil nafas lebih dalam.
      6) Pada masa lalu , menjadi kebiasaan untuk membalut kawasan dada di bahagian tulang rusuk yg terlibat dengan ketat. Tetapi anda mesti elakkan melakukan ini , walaupun ia mengurangkan kesakitan anda . Ini kerana ia menghalanf anda daripada mengambil nafas dalam-dalam , dan ia boleh menyebabkan bahagian paru-paru anda collapse/lumpuh atau boleh meningkatkan risiko anda untuk radang paru-paru .
      6) elak aktiviti sukan atau apa2 yg menmerlukan anda untuk memusingkan badan. Sekian,

      Delete
    2. Ralat* sekurang-kurangnya 6 minggu utk sembuh. Bukan 2 minggu

      Delete
    3. Terima kasih doctor atas bantuan nya

      Delete
  46. salam doktor...saya nak bertanyakan hal mengenai ibu saya. Sejak ibu saya jatuh tulang pinggulnya retak...kami dah bawa ke hospital... doktor kata tulang sendi yang berada dipinggul ibu saya perlu di buang...untuk pengetahuan doktor ibu saya berumur 65 tahun... oleh kerana ibu saya tak mahu dibedah ibu saya minta mohon keluar dari hospital.... sampai sekarang dah 4 tahun ibu saya masih lagi tak dapat berjalan...hanya berada di kerusi roda saja jika hendak ke mana-mana...pada pndangan doktor..boleh kah lagi ibu saya menjalani pembedahan THR untuk penyakitnya itu? mohon beri pandangan doktor...terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saya nasihatkan jumpa doktor pakar untuk ketahui kedudukan/status sebnar sendi peha ibu puan. Apakah yg rosak/patah? Sendi? Tulang apa? Terukkah?. THR selalunya untuk warga emas. Jadi jika doktor kata masih boleh maka boleh teruskan. Sekian

      Delete
    2. tapi doktor mak saya pernah keluar hospital...sebelum keluar hospital doktor tu pena kata...sebarang masalah yang brhubung dgn kaki mak saya yang patah dia tak mahu ambil tahu lagi atas alasan mak saya minta kuar hospital masa sakit... jadi dengan saya saya perlu rujuk hal ini? tolong saya doktor

      Delete
    3. tulang sendi antara pinggul dan peha...bebola tulang peha yang retak...jadi masa dalam rawatan doktor gantungkan sejenis batu dipenghujung kaki mak saya...untuk menjarakkan tulang yang retak..masalah bila dah berjarak tulang peha toh tersembul keatas bila mak saya tidur mengiring dan itu yang buat mak saya rasa sakit...tak tahu nak mengadu dengan sapa..bila ingat doktor tu kata sebarang msalh yg dihadapi olh mak saya diluar hospital itu bukan tanggungjawab mereka sebb tu saya xrujuk mana2 doktor pakar sampai lah sekarang ne sebab saya tak tahu

      Delete
    4. Salam. Anda tetap kena bawa ibu berjumpa doktor pakar samada kerajaan atau swasta dan ceritakan balik semua yg berlaku supaya mereka dapat memahami situasi sekarang. 4 tahun dah lama. Jd tulang pun mesti dah berubah dr keadaan dulu. Kesihatan ibu puan juga kena diambil kira. Kemungkinan besar apa yang mereka akan buat ialah xray dan mungkin scan bahagian terlibat dahulu barulah boleh cadangkan samada THR yg terbaik. Jgn ingatkan sgt lg apa yg doktor dulu dah cakap. Kemungkinan besar doktor pakar yg anda jumpa 4 tahun dahulu dah pindah agaknya(perkara biasa bagi doktor tukar2 hospital). Pesakit juga banyak. Kalau anda pergi balik pun dah tak ingat agaknya selain bila dia lihat rekod lama. Yg penting ibu puan boleh kembali jalan. Malu memangla malu tapi jgnla sampai merugikan diri sendiri. Kalau mampu cubala pergi ke hospital swasta dan dapatkan pandangan dr pakar. Selepas penerangan, buatlah keputusan samada sanggup atau tidak dibedah untuk THR. Suka saya ingat, tugas anda dan ibu ialah usaha. Doktor juga usaha ikut ilmu dan kemampuan mereka. Kesembuhan dan hasil samada ibu puan boleh berjalan, tu semua atas kehendak Allah. Jadi doa dan solatlah mintak petunjuk agar dicenderungkan hati untuk buat keputusan yg terbaik. Sekian,

      Delete
  47. Assalam Dr,mohon pencerahan apa rawatan yg sesuai untuk sakit bahu dan otot2 lengan sebelah kiri,kdg2 rasa berdenyut2,yang pasti tgn tidak boleh angkat tinggi,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Terima kasih atas soalan. Suka saya tekankan bahawa sebelum seseorang doktor boleh cadangkan rawatan yang sesuai beliau mestilah tahu dahulu penyakit apa yang dialami pesakit. Bagi kes anda, apa yang bakal menjadi persoalan doktor ialah apakah aktiviti rutin anda, sudah berapa lama anda tidak boleh mengangkat tangan terbabit, sampai mana anda boleh angkat tangan anda(paras bahu/sisi/tidak boleh langsung) dan adakah sakit apabila berbaring di sebelah bahagian terlibat? Doktor juga akan menyuruh anda melakukan beberapa gerakan tangan untuk melihat gerakan apa yang menjadi terhad serta merasa otot pada permukaan bahu dan tulang belakang untuk melihat samada anda merasa sakit pada bahagian tertentu. Setelah itu barulah doktor boleh yakin samada otot, tulang, sendi ligamen ataupun saraf yg bermasalah. Jadi saya sarankan anda jumpa doktor berdekatan supaya boleh diperiksa dan diberi rawatan bersesuaian. Sekian,

      Delete
    2. Jutaan terima kasih Dr Siti atas pencerahan,sy dah berjumpa Dr di Kelinik Kerajaan,tiada pertanyaan dan pemeriksaan seperti yg Dr Siti sebutkan tu,Dr cuma beritahu sy mengalami Frozen Shoulder dan rujuk ke Fisioterapi,beberapa kali sy F/U tp tiada perubahan,terdetik hati sy nk datang ke Klinik Dr Siti,boleh ke Dr Siti

      Delete
  48. assalam dr.saya perempuan berumur 20 tahun..pada akhir bulan 1 tahun nie saya kemalangan semasa menunggang motorsikal..akibatnya tulang pinggul belah kiri saya patah..saya x buat apa2 pembedahan,dr cuma beri saya ubat than sakit(tramadol)..saya nk tnya adakah pengambilan ubat tahan sakit akan memberi kesan dalam jangka masa yg panjang..adakah tulang saya akan bercantum dgn baik sbb saya x buat apa2 pembedahan..dan apa pulak risiko sekiranya saya mengandung nnt..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum
      1. Tramadol adalah sejenis sintetik opiod yang amat selalu digunakan di Malaysia sebagai ubat tahan sakit. Ini hanyalah untuk sakit tahap sederhana-kuat. Setelah kesakitan anda berkurangan ubat tahan sakit mestilah di"downgrade"kan kepada jenis lain yang bukan opiod seperti Ibuprofen mahupun paracetamol. Justeru doktor yang merawat anda mestilah berjumpa dengan anda secara berkala untuk melihat samada anda masih memerlukan ubat ini. Oleh sebab ubat ini dalam kategori C( risiko kesan buruk pada kandungan tidak dapat dipastikan) anda kenalah berjaga-jaga untuk tidak mengandung dalam tempoh ubat ini diberikan. Ubat kelas Opiod secara keseluruhannya boleh menyebabkan kecacatan pada bayi dan keguguran. Jadi sebaiknya setelah sakit anda berkurangan bolehlah diberhentikan tramadol secara beransur dalam beberapa minggu dan diberikan paracetamol.
      2) saya kurang jelas berkenaan sebab anda tidak dibedah. Adakah kerana tidak perlu atau anda menolak untuk dibedah? Apakah patah tulang tersebut stabil atau tidak? Tahap apa yang diberitahu doktor?
      Ya masih boleh bercantum tanpa pembedahan tetapi tempoh berbeza dari satu pesakit dengan pesakit yang lain. Dan jenis kecederaan.
      3) Jika tulang pelvis yg patah. Anda masih boleh mengandung.
      Masalah utama ialah sakit akan menjadi lebih kuat dan kerap lebih-lebih lagi apabila kandungan semakin besar. Hubungan kelamin juga selalunya boleh terjejas.
      Sekian,

      Delete
    2. tidak perlu dibedah..sbb doktor ckap bahagian tulang saya yg patah tu x de fungsi sgt..saya cuma diberi ubat dan disuruh berehat dirumah..skrang nie saya dh berhenti ambil ubat tahan sakit..

      Delete
  49. slm doktor...anak saya berumur 4 thun..patah kaki...tulang yg patah dkat betis...dkat betis ada 2 tulang kan satu besar satu kecil..anak saya patah tulang yg besar dan di sebelah blakng...ambil masa brapa lama untuk dia sembuh seperti biasa..dan berapa lama akan pakai simen??appoimnt pkar dlm masa 10 hari ja...dlm masa tersebut bleh sembuh ker....di kemudian hari adakah dia kaki dia akn pendek sedikit??

    ReplyDelete
  50. Salam. Bergantung pada bahagian tulang yg patah. Samada di bahagian yg masih boleh membesar atau bukan. Komplikasi jangka panjang utama ialah "angular deformity" iaitu tulang tersebut sembuh pada kedudukan yang agak lari sedikit daripada asal. Semasa berdiri mungkin kaki anak akan menghala ke dalam "toes in". Ada juga risiko pendek sebelah. Tapi ini semua berbeza mengikut individu. Selalunya dalam tempoh 8-12 minggu tulang akan sembuh. Sekian,

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam drSiti.achilles tendon sy putus sbb eksiden.22jam sy tggu bru dibedah pd 10 march lepas.doc situ suruh pkai simen 6mggu.doc sorang lg kata 2mggu je.sy xpkai lepas hmpr 3mggu simen tu.ada kulit mati kat jahitan luka 2x3cm belakang kaki sy.dah 3x sy bw mandi sekali. tp skrg tak lg.sbb luka jadi teramat lembab dn juga kembang.lmbt nk kering.sy xbuat lg.buka jahitan dah 2mggu lalu.selang shari dr mula mmg sendiri cuci luka guna air oxidized.skrg sy tgk ada isi putih mcm tisu kot dan ada nampak jahitan.tu jahitan kat tendon.nk tanya samada tendon tu nak mereput mcm kulit mati atau apa2 kebarangkalian drSiti?

      Delete
    2. Salam. T kasih atas soalan. Komen saya:
      1. Lindungi luka anda daripada air terutama semasa mandi kerana luka yg lembap mudah dijangkiti kuman. Cuci sepertimana nasihat doktor. Boleh gunakan syringe semasa mencuci.
      2) putih2 tu mungkin tisu yang baru. Tisu yg mati bewarna hitam. Jika keliling tebing luka bewarna pink, tidak ternaik (raised), tidak busuk, tidak panas, kemerahan dan terlalu sakit maka tisu anda sedang sembuh dengan baik. Walaubagaimanapun pemeriksaan secara visual oleh doktor tetap diperlukan
      3) bedah atau tidak, achilles tendon rupture ada kebarangkalian yg tinggi utk sembuh. Memang kena pakai cast 6-8minggu untuk protect kedudukan tendon tersebut. Kaki akan ditetapkan dalam posisi spt melunjur supaya hujung tendon yg terputus mengenai sesama satu yg lain dgn lebih dekat.
      4) jangkaan tempoh masa untuk mengelak daripada bersukan ialah 6-9 bulan selepas pembedahan.
      5) rehabilitasi amat penting. Minggu 1-8 pastikan kaki dalam cast dan biarkan ia rehat untuk sembuh. Minggu ke 8 dan seterusnya anda mestilah cuba lakukan aktiviti rehabilitasi atas nasihat physiotherapist(jurupulih fisio) dan doktor.
      6)tips tambahan-jika ada 2 nasihat bercanggahan daripada doktor semasa di hospital, pilih nasihat daripada doktor pakar. Atau dapatkan kepastian daripada doktor pakar berkenaan nasihat yg telah diberikan oleh doktor biasa.
      Sekian, semoga membantu

      Delete
  51. Assalam doktor . Saya berumur 17 thun . Saya patah pada right tibia and fibula closed fracture akibat lompat jauh . Mybe pressure terlalu kuat ketika attempt saya nk lompat jauh . Kaki saya patah pada 4 febuary 2015 , pada mula saya hanya dipasang POP dan pada next appoiment 25 febuary, doktor xray dan buat bincang utk buat operation utk pasang plate dan skru , dan saya pon hanya mengikut . Pembedahan dijalankan pada 26 febuari . Kemudian doktor akan buat next appoiment pada 28 April ini , ini bersamaan dalam 7-8 minggu dari tarikh operate . Soalam saya apakah saya bole dibenarkan jalan pada tarikh tersebut dan bole x saya aktif kembali bersukan berlari dan sebagainya seperti biasa ? Sekian , terima kasih doktor

    ReplyDelete
  52. Salam. Jangan guna atau berdiri menggunakan kaki yg terlibat sehingga dibenarkan doktor(iaitu apabila doktor menyatakan tulang telah bercantum dan sembuh dgn baik). Anda mungkin memerlukan POP jika tulang masih tidak bercantum dgn baik semasa appointment seterusnya dgn doktor pakar. Umumnya akan ambil masa 3 bulan utk dptkan 80% original strength dan tempoh pemulihan sepenuhnya boleh mengambil masa dalam 18bulan. Sekian,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah normal ditempat tulang saya patah menjadi bengkak selepas dua minggu operate . Seperti bengkak tulang yg keras . Kemudian beransur surut hari demi hari , adakah itu tanda pemulihan ?

      Delete
  53. Assalam doktor..sy mengalami navicullar fracture pd 22 dis thn lps..pd 9 apr doktor yg merawat kata pd bhg ats tulg tlh bercantum.cuma bhg tepi je msh blm pulih..jd sy tlh bekerja pd 10 apr yg lalu..mslhnya kaki sy bengkak n sakit..doktor ckp 6 bln br pulih..tp sy pelik knp mc xdisambg sbb doktor tu sdri ckp selagi retak xpulih kawasan sekitar akn bengkak dan sakit..sy stress skrg ni nk bergerak ditmpt kerja ssh..

    ReplyDelete
  54. As salam doktor, ibu saya mengalami retak tulang dipergelangan kaki, ibu saya berumur 60 tahun dan merupakan pesakit kencing manis, adakah bahaya jika seorang pesakit kencing manis mengalami kecederaan seperti keretakan tulang? bolehkan tulang yang retak kembali pulih tanpa memakai simen? berapa lama tempoh untuk ibu saya kembali pulih seperti sediakala? salam dan terima kasih doktor...

    ReplyDelete
  55. as salam dr siti..sy nak tanya...sy kemalangan jalanraya pada 5.1.2015 .dan open fecture di bahagian bawah lengan. 2 yg patah tulang...belakang nadi sikit.....mlm tu buat pembedahan..dan 4 hari masuk wad...lepas 8 minggu sy dtg untuk apoimeent(xray)..tapi tiada tanda tulang tumbuh.cuma yg sebelah lagi je tumbuh.yg open fecture tu tak tumbuh.lepas tu sy apoiment pada 21.4.205 masih tiada tanda.tulang tumbuh.dan doktor menyarankan sy supaya ..masuk kan air tulang sum sum di pinggul dan masuk ke dlm tulang yg patah...soalan nya ade kah sy perlu tunggu lagi sehingga 2-3 bulan lagi atau buat terus saran doktor.sebab ramai cakap bahaya amik air tulang sum sum..skang dokto kasi sy mase 2 minggu tuk temujanji..adekah bahaya amik air tulang sum sum..sy kalau boleh tak nak bedah kali ke dua..sebab takot masalah lain pulak..tq.

    ReplyDelete
  56. tangan sebelah je..tapi 2 tulang yg patah satu open fecture satu lagi closed fecture

    ReplyDelete
  57. Salam , Dr Siti.

    Nak tanya, normal ka kluar cecair slpas STO bg luka pembedahan pattela fracture utk pasang cerclage wiring. Dah 3 minggu kluar cecar warna kuning kemerahan jernih tpi berlendir dan tak berbau. Kekadang sya buat dressing kat rumah, mmg perlu ditekan kluar ka cecair dlm lutut. sbb setiam hr mmg kluar. n lastly pasal pntg larang udang sotong kerang etc, mmg valid dr sudut medik atau sekadar myth. tq Doc.

    ReplyDelete
  58. Slmt mlm doktor..nk tnya ya..adik ppuan sya rasa loya bila mkn ,slalu skit kpala dan slesema..apa punca utamanya sakit tu dan cara menghindarinya ya?

    ReplyDelete
  59. assalam doc, saya mengalami patah tulang fibular n right angle akibat bersukan (lompat jauh). saya berumur 32 tahun. saya sudah menjalani perbedahan plating , adekah doc akan membuka plaster fiber ni setelah 7 minggu di pasang?

    ReplyDelete
  60. Salam doktor siti. Saya mengalami patah tulang paha terbuka akibat kemalangan bulan 8/2014. Hingga sekarang saya masih menggunakan tongkat. Telah melakukan x-ray 3 bulan lepas, ianya masih belum bercantum & mmpunyai sedikit jarak. Saya mahu bertanya apa kesan & akibat jika saya pijak kaki saya sepenuhnya walaupun x merasa sakit? Bagaimana saya mahu tahu tulang saya patah kembali?

    ReplyDelete
  61. Salam doktor siti. Saya mengalami patah tulang paha terbuka akibat kemalangan bulan 8/2014. Hingga sekarang saya masih menggunakan tongkat. Telah melakukan x-ray 3 bulan lepas, ianya masih belum bercantum & mmpunyai sedikit jarak. Saya mahu bertanya apa kesan & akibat jika saya pijak kaki saya sepenuhnya walaupun x merasa sakit? Bagaimana saya mahu tahu tulang saya patah kembali?

    ReplyDelete
  62. Salam doktor siti sy mengalami patah kaki kiri iaitu tulang kering patah kedua2nye..sy kne pkai aria mcm tv sy prgi klinik nak dressing doc kte xpyah cuci dh doc kate luka dh kering comel ..sy tkut kt lubang besi tuh bernanah..adakah law bernanah kt lubang besi bahaya..kdang2 kaki sy ade byi mcm tlang tuh mcm lari tpat asal nye..doc law tulang rengam kena bedah blik ke

    ReplyDelete
  63. Salam dr siti. Sy mgalami kmlgn sewaktu blik kerja, dan Dr sahkn humerus bone sy patah.tgn sy d balut mggunakn u slap simen.sgt sysah utk sy tidur. Iyanya mlibatkn bnyk pergerakn.kdg2 sy bole dgr da rasakn tulang sy yg patah brbnyi..apakah yg terjadi..brapa lama sy bole sembuh.sy buntuh

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum doc..baby sy baru berusia 4-5 bln.sy dapati ada benjolan/ timbul mcm bengkak kat tulang rusuk kiri paling bawah..adakah ini sintom penyakit or kebiasaan bg baby newborn.. mohon pencerahan doc.

    Thanks....

    ReplyDelete
  65. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  66. Asalamualaikum doktor,saya atiqah dan saya baru berumur 13 tahun...Saya rasa saya mengalami kecedaraan pada bahagian lutut...Saya fikir ianya adalah kecedaraan yg biasa...3 hari telah pun berlalu dan kesakitan mula semakin sakit..Adik saya pula mengatakan yg mungkin kecedaraan saya adalah patah tulang..Adik saya memberitahu bahawa dia baru sahaja belajar dgn cikgunya bagaimana merawat kecedaraan patah tulang...Apabila saya berfikir 2-3 kali saya rasa apa yg adik saya berkata kpd saya betul..Sbb saya tidak pernah merasai kesakitan yg teramat seperti ini..Malah saya ada terdengar yg tulang saya seperti tergesel pada tulang yg lain...Saya mula rasa takut dan curiga..Saya memikirkan bagaimanakah kesakitan apabila melakukan operation nanti..Tetapi keluarga saya tidak mempunyai byk wang untk melakukan operation ini...Apa yg saya perlu buat doktor...Saya harap doktor membalas komen saya ini...Tq

    ReplyDelete
  67. Salam doc siti, sy mengalami patah tulang clavicle, hampir 3 minggu, kesakitan sudah berkurang tetapi hanya terasa sengal2 di bahagian tulang patah itu, adakah boleh sy membuka anduh dan membuat senaman ringan seperti mengangkat tgn perlahan? Dan normal ke tulang ini sentiasa berbunyi bunyi

    ReplyDelete
  68. As salam doktor.

    Sy Umi. Mengalami patah avulsion di 5th metasarsal pd 28 april. 2015 Hanya detected pada pada 5 Mei 2015 kerana seblm ini dimaklimkan bhw sy hanya terseliuh shj. Dipakaikan backslab sehingga skrg sementara menunggu tarik pembedahan. Wbgmnpun, setelah berjumpa dgn doktor dan xray dibuat, didapati bhw tukang telah bercantum tp doktor mengatakan pembedahan perlu dilakukan.

    Soalan sy perlukah pembedahan dilakukan sedangkan tulang telah bercantum. Sekiranya saya tidak mahu proceed dgn pembedahan, apakah ada sebrg side effect pd kaki saya.

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum doctor ct,
    sy mengalamI masalah sendi pergelangan kaki yg ketat setelah 5bln buka pop.right ankle sy patah di lateral malleolus.sy tidak menjalani pembedahan.utk pengetahuan doktor tulang kaki sy belum bercantum sepenuhnya.sy juga telah distopkan rawatan oleh doctor pakar tulang.sy minta sangat pandangan doctor apa yg perlu sy buat bg melembutkan sendi2 sekeliling buku lali.latihan yg sesuai utk menguatkan otot kaki betis dan peha kerana kaki sy mengecil sebelah.kerana setiap kali memijak lantai kaki sy sakit sangat.terima kasih doktor kerana membantu saya

    ReplyDelete
  70. Salam.doc siti.minta penjelsan.saya bru accident dua bln lepas patah tulang rusuk kiri no 7.peparu ad sedit lebam dn berdrah.sejak kemalangan.saya kerap mengalami selselama dan batuk.sukar bernafas.dan tulang rusuk saya sakit selepas makan ubat.dan boleh urut ke kalo patah rusuk atau perlu sebarang pembedahan.

    ReplyDelete
  71. saya telah seminggu patah tulang selangka , ketika saya sedang merasa tulang tersebut , tiba2 tukang tersebut berbunyi .. adakah ia patah???

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum doctor , sy shima . Sy nk tanye , ape kesan pada anggota yang patah sekiranya memasukkan wayar dan bukan besi bagi kanak-2 ? Bole doctor terangkan , atau emel kpd sy chimotmot93@gmail.com . Terima kasih doctor .

    ReplyDelete
  73. Salam...doc..tlg jawb pertanyaan PEACEBEUPONU...doc kena scroll kt ats.. kern masalah nya sama dgn anak saya. Tq doc

    ReplyDelete
  74. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary

    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete
  75. Apa kesan minor surgery untuk kaki bayi berusia setahun 2 bulan yang jengket kerana urat kakinya pendek.

    ReplyDelete
  76. Apa kesan minor surgery untuk kaki bayi berusia setahun 2 bulan yang jengket kerana urat kakinya pendek.

    ReplyDelete
  77. Apa kesan minor surgery untuk kaki bayi berusia setahun 2 bulan yang jengket kerana urat kakinya pendek.

    ReplyDelete
  78. Apa kesan minor surgery untuk kaki bayi berusia setahun 2 bulan yang jengket kerana urat kakinya pendek.

    ReplyDelete
  79. Salam doctor, anak saya berusia setahun dua bulan, dia mash tidak boleh berjalan kerana kaki kirinya jengket..saya bawa anak saya ke pakar ortopedik dan akan dibuat minor surgery, untuk panjangkan urat kaki...soalan saya, ade tak kesan negatif ke
    atas badan anak saya

    ReplyDelete
  80. As salam doc, saya ada sedikit pertanyaan.
    Seminggu senelum raya sy mengalami kemalangan yg menyebabkan tulang peha sy patah..sy baru berehat 2minggu selepas operation..kaki saya xboleh angkat tinggi or bengkok & tapak kaki sy bengkak..klu tekan rasa sakit & kekdg tmpt operation akan rasa berdenyut2 & saya..tlg beri sy keterangan

    ReplyDelete
  81. Salam Doc,

    Mohon pandangan, anak saya patah tangan kiri (ulna) dekat dengan pergelangan tangan 3 bulan yang lalu. Doktor telah menarik tulang untuk realign dan simen seperti biasa. Namun setelah simen dibuka, tangan anak didapati tidak selari sebetulnya. Doktor memaklumkan kepada saya kanak-kanak tulang mereka masih ada ruang untuk remodeling semula, cuma doctor suruh bagi masa 1-2 tahun untuk lihat perkembangan tulang. Tulang anak sudah bercantum dan usia anak saya 9 tahun.

    Sekiranya selepas 2 tahun, didapati tangan masih tidak lurus dan pergerakan tangan menjadi terhad(sekarang pergerakan tiada masalah), adakah perlu menjalani pembedahan untuk patahkan semula tangan dan masukkan wayar. Mohon pandangan doctor

    Terima kasih

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum doc,saya baru patah di bahagian biceps .. doc yg merawat saya mengesyorkan saya agar melakukan pembedahan kerana tulang saya telah patah rebung namun saya takut melakukannya .. adakah cara menyimen akan pulih sama seperti melakukan pembedahan atau sebaliknya ?

    ReplyDelete
  83. Assalamulaikum doc...

    Anak saya baru berusia setahun 5bulan. Masalahnya sekarang ni.....kedua belah kaki dia agak bengkok....." tempis" if the term betul la....saya pun x sure....dah check dgn pakar tulang dan kanak2 tapi doc tu ckp kena tunggu sampai umur dia 10 ke 12 tahun baru boleh opperate....saya risau lau tunggu it will be too late for him....ada kwn saya ckp pasang simen....the problem is....pasal cost dengan kat mana saya boleh buat tu....need your help on this....thank you in advance

    ReplyDelete
  84. Salam. Sy mengalami kemalangan ketika menunggang motosikal dimana dada kiri sy secara langsung terhempas di jalan dalam keadaan tangan sy masih memegang handle motosikal. Sy terasa sakit di dada bahagian depan dan bawah ketiak,belikat dan bahagian atas pinggang kiri. Sakit akan lebih terasa bila hendak rebahkan badan/bangun dr baring,duduk/bangun dr kerusi,tarik nafas dalam2 dan batuk/berdehem/bersin. Sudah 12 hari sakit berlarutan dan bertambah teruk. 2 org doktor yg sy jumpa mengatakan sakit sy itu disebabkan otot bengkak kerana badan sy langsung tiada lebam2 atau luka. Hanya kelihatan rusuk sedikit timbul di tepi badan. Tiada x-ray dilakukan dan hanya ubat muscle relax diberi. Betul ke kesakitan sy ini hanya disebabkan otot bengkak sahaja?

    ReplyDelete
  85. salam doktor siti..
    ibu saya berusia 65 tahun...pada 23 Julai 2015 baru2 ini beliau telah terjatuh dalam bilik air yang mengakibatkan tulang pinggulnya patah. Beliau telah dimasukkan ke wad selama 3 minggu dan telah menjalani pembedahan untuk memasang besi pada 12 Ogos 2015. Sekarang ibu sya telah dibenarkan pulang ke rumah. Persoalan saya :
    1. berapa lamakan selepas pembedahan.. ibu saya boleh membuat latihan berjalan dengan menggunakan kakinya yang dipasang besi itu..ini kerana ibu saya sangat takut menggunakan kaki tersebut kerana risau tulangnya masih belum sembuh sepenuhnya dan akan patah semula jika dia berjalan sekarang,

    2. bagaimanakah cara terbaik ibu saya membuat latihan fisiotrapi kerana saya risau dari 23 Julai hingga ke hari ini,,ibu saya masih berbaring di katil dan takut untuk bergerak.

    ReplyDelete
  86. salam Sejahtera doctor...saya nak tanya sikit...ibu jari tangan kanan saya terkena pisau (mesin pemotong sayur)...lukanya agak dalam dan kena 5 jahitan...masa kena jahit tu saya ada tanya doctor yang merawat saya ada tak kena kat tulang atau urat...doctor tu cakap tak ade..cuma kena isi je tetapi agak dalam...tetapi sudah sebulan...jari saya masih bengkak dan tidak boleh bengkok..ada satu tempat tu macam tak ade rasa apabila disentuh (tapi bukan tempat yang kena pisau tu)..adahkah ini normal...atau jari saya tidak boleh bengkok buat selamanya.
    Pls advice me...what should i do...
    Thank you

    ReplyDelete
  87. as salam doc, saya mahiran dari johor ingin bertanya, bapa saya mengalami masalah ada lebihan tulang di buku lalai kaki, dan kini kaki beliau bengkak dan agar sukar untuk berjalan, umur beliau kini 72, boleh kah kaki beliau dirawat dan bagaimanakah caranya atau apa yg boleh saya lakukan.

    ReplyDelete
  88. Salam bagaimana kesan lebam lepas memasang besi di kaki ..tiada rasa sakit ..tidak ada apa2kah doc

    ReplyDelete
  89. salam

    sy da buat mri n my acl was completely torn.. any suggestion selain operation.. atau sementara tggu operation ape yg sy perlu buat.. supplement ape yg sesuai.

    ReplyDelete
  90. salam

    sy da buat mri n my acl was completely torn.. any suggestion selain operation.. atau sementara tggu operation ape yg sy perlu buat.. supplement ape yg sesuai.

    ReplyDelete
  91. salam

    sy da buat mri n my acl was completely torn.. any suggestion selain operation.. atau sementara tggu operation ape yg sy perlu buat.. supplement ape yg sesuai.

    ReplyDelete
  92. Salam Dr.
    Maaf menggangu , saya ingin menanyakan bbrapa persoalan tentang kaki kanan sy yang pnjang sblh dripd kaki kiri . Dulu sy dilahirkan normal , kaki sy jadi bgni dsbabkan kecuaian org gaji parents sy. Kalau bjalan mmang kentara sangat . Kadang2 sakit jgak . Pertanyaan saya , boleh kah saya buat pembedahan untuk mmulihkan kembali kaki sy ni ? Prtnyaan seterusnya , kos pembedahan bagi masalah sy ni agak2 berapa ribu ? .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah kita sama . Tapi saya akibat kecuaian doktor masa lahir . Masa tu doktor nak masukkan besi tapi parent tak bg sebab baby lagi . Skrg dah besar cari jalan sendiri nak pulihkan balik kaki ni .

      Delete
  93. Assalamualaikum,dr,saya ingin bertanyakan pada dr bolehkan tangan yg dibalut simin dibuka sendiri oleh pesakit.

    ReplyDelete
  94. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  95. Salam doct. Dlu sye pnh kna kmalangn kcil smasa sye berumor 12 thun. Ia brlaku di tumit kaki knan.. slepas 1 buln drpd kjadian itu,doct sahkan tulang di tumit kaki sye hampir dijngkiti kuman,dan doktor berithu saya hmpir lumpuh jika sye telewat ke hospital.mjur sye cpt. Alhamdulillah sye kmbali sehad. Slepas 2thun, kaki sye kmbali skit. Kini umur sye 18thun. Kdng² rsa skit tu smpai sye x blehh nk jlan. Sye pnh prgi ke klinik, doct di klinik juga buat X-Ray. Hasilnya, doct itu membrithu pmbentukan tulng di tmit kaki sye x sekata.adakah itu brkaitan.? Adakah cara² lain utk mnghilngkn ksakitan.?

    ReplyDelete
  96. Salam doc.
    Sy bru eksiden dan patah tangan kiri serta tulang dekat siku hancur sedikit.
    Slps operate doc masukkan besi (antara bahu dan siku) dan wayar (dekat siku).
    Tangan hanya dibalut shj. Slps operate pergelangan tgn sy bengkak. Soalan sy.
    Brape lame tgn akn membengkak slps operate

    ReplyDelete
  97. Assalam doc...
    Budak umur 2 tahun patah bahu kanan, adakah boleh bercantum normal semula? Kalau tgk dari xray tulang tu dah xsama. Kalau org pggl patah tebu. Perlu ke rawatan lanjut? Tapi sy di maklumkan xde masalah. Nnt tulang yang patah tu akan bersambung semula. Betul ke doc??

    ReplyDelete
  98. assalamualaikum Dr, boleh kah tulang yg sedikit bengkok di bahagian pangkal leher boleh dirawat tanpa pembedahan?

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum Dr, kaki sy telah patah di bahagian buku lali kiri akibat kemalangan pd 15 oktober lalu dan kaki sy telah disimen secara separuh iaitu di bahagian bawah betis hinga bawah tapak kaki(bahagian ats x disimen).. sy akan berjumpa denga Dr pakar tulang pd 2.11 nnti..soalan sy adakah kemungkinan simen di kaki saya akan dibuka pd hari itu?
    Soalan kedua,..kaki sy yg disimen ini selalu rasa kebas. Adakah ia berbahaya kepada kaki sy?..
    Dan apakah caranye utk mengelakkan kaki sy dr berasa kebas?.
    Rrima kasih Dr,..sy harap Dr dpt menjawab soalan sy ini..

    ReplyDelete
  100. Assalamualaikum doktor.baru2 ni saya telah mengalami xcident.dan tulang d bahu saya patah dan dan terkeluar sedikit dan menjadi berselisih.dan ianya membebankan saya melakukan aktiviti harian saya.boleh kah ianya kembali seperti asal kembali?ataupun jika mahu kembali seperti asal perlu melakukan pembedahan?

    ReplyDelete
  101. Salam doktorsiti saya nk tanya adakah elok kalau saya dpt berjalan awal ? Biasanye kalau tulang patah ambil masa 12-16 minggu tu baik kan ? Tapi saya dpt jalan pada minggu ke 8 adakah okay atau ada apa2 kesan sampingan ? Kaki saya angkle dislocated dan tulang fibia saya patah dan masuk skru dan plate.

    ReplyDelete
  102. Assalamualaikum doktor.baru2 ni saya telah mengalami xcident.dan tulang d bahu saya patah dan dan terkeluar sedikit dan menjadi berselisih.dan ianya membebankan saya melakukan aktiviti harian saya.boleh kah ianya kembali seperti asal kembali?ataupun jika mahu kembali seperti asal perlu melakukan pembedahan?

    ReplyDelete
  103. Assalamualaikum
    doc siti ,
    nenek saya berusia 80 tahun , baru sebulan jalani pembedahan , cos of - head of femur fracture ,
    adakah nenek saya boleh berjalan semula ? berapa lama tempoh masa untuk sembuh ?

    nenek ada diabetis , darh tggi ,
    TERIMA KASIH banyak doc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Dr.
      Pada tahun 2008 saya telah menjalani pembedahan akibat kemalangan (head of femur fracture). Dipasang plating. Sejak dari itu aktiviti saya semakin terhad. Persoalannya di sini, ada ketikanya saya akan mengalami sakit di bahagian belakang pinggang jika saya terlalu lama duduk membuat kerja jahitan ataupun berjalan seharian. Namun sakit itu akan lega keesokan harinya selepas saya berehat dan berbaring tanpa perlu makan ubat. Adakah normal keadaan ini bagi kecederaan mcm saya ni? Atau saya perlu berjumpa dengan doktor untuk pengesahan kebarangkalian sakit pinggang ini tiada kaitannya dengan kecederaan pada head of femur saya lapan tahun yg lalu. Terima kasih atas perhatian dan respon balas daei Doktor.

      Delete
  104. Assalam Dr .Sangat menarik perkongsian dr . Banyak juga ilmu baru yang saya dapat belajar dari blog dr Terima kasih atas penerangan yang sangat teliti ini :) Untuk yang mengalami masalah patah tulang , anda boleh lihat Cara Mengatasi Tulang Patah Dengan Selamat .Ataupun anda juga boleh whatsapp saya +60107096284 untuk mengetahui antara cara cara yang boleh membantu tulang anda untuk sembuh dengan selamat dan cepat :)

    ReplyDelete
  105. doktor,boleh saya nak mintak nombor telefon doktor,sebab sya nak tunjuk gambar tulang pinggul sya,sya nak mintak penjelasan,sbb baru2 ni sya kna tahan di wad atas sebab tulang pinggul terlepas,harap doktor boleh beri kerja sma

    ReplyDelete
  106. assalamualaikum doktor saya patah tulang paha dan dimasukkan besi kekal berapa lama untuk tulang paha sembuh sepenuhnya

    ReplyDelete
  107. Assalam doktor, saya perempuan berusia 17 tahun, 2 minggu yg lepas saya terjatuh tangga dgn hentakan yg kuat menyebabkan pinggul saya pada bahagian kanan lebam berwarna hitam dan besar, saye sudah pergi ke klinik membuat xray tiade ape ape retakan berlaku tetapi kesan drpd jatuh tersebut kitaran haid saye tidak menentu dan saye memang ada penyakit asma cuma sejak dr jatuh tu saya sering kena asma lagi teruk dr sebelum ni, dan kesan lebam itu beransur pulih cuma ia meninggalkan kesan seperti bengkak dan keras, adakah ianya kesan yg buruk?

    ReplyDelete
  108. Salam dr. Ayah saya seorang oku. Dia terlibat dengan kemalangan jalan raya sebelum saya dilahirkan. Saya anggar kan kemalangan berlaku 30 tahun lepas. Akibat kemalangan tersebut kaki kiri nya terpaksa dipotong. pada mulanya kaki ayah saya dipotong sedikit (paras lutut) tapi disebab kan kuman merebak. So atas sebab itu dinasihatkan untuk kaki di potong lagi sampai habis. Senang cite ayah tkde kaki kiri. Yang ada hanya pelvic bone. Mmg dr kecil saya nampak dia tahan sakit. Tp datang tk sekerap macam skrg. Fyi ayah saya berumur 56 tahun. Sekarang hari2 dia sakit di bahagian kaki yang di potong. Dia kata rasa sakit tuh seperti mencucuk2. Dia ada mengadu pada dr . Dia ckp macam rasa ada kaki lagi. Sakit nya unbearable. Sampai dua kali dia mengadu sesak nafas. Kata ayah, sakit sampai rasa nak buang air besar and kecik. Tp tk keluar pun. Dia dah pergi hospital ppum, hospital tentera mizan . Dr hanya beri pain killer. And meminta ayah saya beli ubat saraf di farmasi. Saya risau tengok keadaan ayah saya. Hari ni dia cakap dia asyik nak terkencing saja. Saya benar risau dengan keadaan ayah saya. Saya harap dr boleh bg pencerahan untuk ini. Apa sebenarnya yang menyebab kan ayah saya kata berdenyut dan seolah2 mencucuk. Harap sangat dr dapat reply msg saya. Terima kasih

    ReplyDelete
  109. doc saya baru 3 bulan patah tulang ibu jari tangan kanan saya pergi hospital sultan ismail tapi dia buat pembedahan sebanyak 2 kali last dia cakap jari saya dapat cacat kekal tapi saya tak puas hati boleh bantu tak doc macam mana saya nak buat .adakah saya patut pergi hospital suasta dan repair tangan saya.

    tulang saya patah sudah menghampiri bahagian sendi tapi tulang saya tak pecah dibahagian sendi selepas buat pembedahan tulang saya pecah dibahagian sendi saya dah tanya pada doc dekat klinik an,nur dia cakap tak pecah pon tulang saya dibahagian sendi dan dekat xray pon nampak yang tulang saya tak pecah .mintak tolong apa yang saya patut buat dah 3 bulan tak kerja ni .

    ReplyDelete
  110. Saya mengalami kaki smp paha tak boleh jalan tak ada deria rasa..sya tak ada la smp patah apa yg harus sya lakukan utuk bejalan semula..tlg la doktor ..

    ReplyDelete
  111. Saya mengalami kaki smp paha tak boleh jalan tak ada deria rasa..sya tak ada la smp patah apa yg harus sya lakukan utuk bejalan semula..tlg la doktor ..

    ReplyDelete
  112. Salam, dalam beberapa bulan sekali saya akan tiba tiba rasa sakit di bahagian belakang lutut (mungkin tendon) sakit ini buat saya tak boleh luruskan kaki dgn sempurna dan tak boleh berjalan. Sakit ni mula mula sekejap ke skrg dia makan masa sampai 2-3 jam. Boleh saya tau apa yg menyebabkam sakit ni dan adakah ianya serious?

    ReplyDelete
  113. Salam dr siti..nak tanya kalau biat acl reconstruction,dr yg buat operation tu melakukan teknik microfaracture pada tulang rawan saya yg cedera...berapa lama tulang rawan tu nak sembuh???

    ReplyDelete
  114. Salam dr siti..nak tanya kalau biat acl reconstruction,dr yg buat operation tu melakukan teknik microfaracture pada tulang rawan saya yg cedera...berapa lama tulang rawan tu nak sembuh???

    ReplyDelete
  115. assalamualaikum dr.siti.saya mengalami bahu tercabut atau sendi bahu tercabut.bagaimana cara rawatan yg hospital lakukan selain pembedahan???

    ReplyDelete
  116. Salam dr. Harap dr dpt balas komen sy ni. Sy pernah patah peha 5 tahun lepas. Masuk besi dekat tepi tulang bukan dkt tengah tu. Masalah sy skrg tempat yg ada besi tu selalu sakit. Sy ingat nak buang tapi risau risiko kalau sy buang kaki sy jadi pendek sebelah atau tempang. buat masa ni sy berjalan normal lagi. Tolong sy dr. Tak pasti nak buang ke tak.

    ReplyDelete
  117. salam...saya akan membuang plate di tempat yg patah..berapa lama proses untuk sembuh...

    ReplyDelete
  118. Salam dr, saya nak tanya biasanya berapa lama ek tempoh yg diambil untuk tulang peha (femur frecture) yang patah sembuh sepenuhnya?saya mengalami eksident pd 17/9/15...dan apakah senaman fisio yg terbaik doktor leh cadangkan agar kaki saya boleh berjalan dengan normal kembali...thanks dr :)

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum dr.siti. 2 hri yg lepas ibu jari pd bhgian kiri sy ptah iaitu non-displace fracture of first metatarsal bone dn mngkin akan tpaksa memasang besi pd bhagian trsebut...msalahnya sy msih meneruskn pelajaran dn sya jga menulis mnggunakan tgn kiri sy...stelah d operate boleh ka sy mnggerakkn ibu jari sy pd msa yg trdekat atau memerlukan msa yg lama agar sy dpt menulis semula? Harap dr dpt memberitahu sy brpa lma msa yg dperlukan agar sy dpt menulis semula..tlg sy dr.

    ReplyDelete
  120. Salam Dr. Siti, saya mengalami kesukaran bergerak terutamanya berjalan dan bangun setiap kali mengemas rumah ataupun kerja berat. Sakit di sebelah kiri pinggul yang teramat sangat selama 2 tahun. Saya juga pernah terjatuh terduduk ketika bersukan sewaktu zaman persekolahan dulu. Apa yang harus saya lakukan supaya sakit ini tidak berulang selepas melakukan aktiviti yang memerlukan banyak pergerakan pinggul?

    ReplyDelete
  121. Assalamualaikum doktor.. 2 tahun lepas saya kemalangan , dan disahkan tulang tumit saya retak.. ia mengambil masa selama 6 bulan untuk tulang kembali bercantum.. after 6 months,saya pergi follow up di hospital .. hospital mengesahkan kaki saya sudah sembuh dan boleh berjalan seperti biasa.. 2 bulan kemudian saya kembali bertugas di tempat kerja saya.. kerja saya banyak aktiviti berjalan dan berdiri lama.. disebabkan itu , kaki saya membengkak dan sakit..sampai sekarang tahun 2016 , kaki saya masih lagi sakit dan bengkak.. saya buntu sebab saya pergi check di klinik , doktor hanye nasihatkan saya supaya melakukan senaman kaki.. saya sudah lakukannya. Tapi masih lagi sakit dan bengkak.. please tolong saya doktor.. saya sudah tidak tahan .. terima kasih ..

    ReplyDelete
  122. Dokot saya baru operation masuk beai di paha keran tulang paha saya patah...selepas 2 bulan lutut saya tk leh bengkok...adakah ligamen saya putus dan perlukag saya membuat operation?mohon doktor jawab

    ReplyDelete
  123. Dokot saya baru operation masuk beai di paha keran tulang paha saya patah...selepas 2 bulan lutut saya tk leh bengkok...adakah ligamen saya putus dan perlukag saya membuat operation?mohon doktor jawab

    ReplyDelete
  124. Assalamualaikum. Doktor siti
    Sy faiza...tahun 2015 bulan 11..sy kalangan dan tulang siku kiri sy patah dah telah mengalami pembedahan untuk masukkan besi...skarg sudah masuk bln 2 tahun 2016 ..tangan sy x kmbli normal..masih bengkok dan bengkak sedikit...macam mna cara dan pew perlu sy lakukan untuk pulihkan tangan saya seperti biasa selain rawatan fisioterapi...?

    ReplyDelete
  125. Assalamualaikum doktor siti.
    Saya zana.akhir bulan 12 saya terjatuh time jogging..after ITU saya telah refer ke Hosp.Dr telah melakukan xray terhadap lutut saya.tp x de kecderahan yng berlaku.tp after sbln nie bahagian lipatan lutut saya still berasa sakit.boleh saya thu punca sakit tersebut..

    ReplyDelete
  126. Assalamualaikum doktor siti.
    Saya zana.akhir bulan 12 saya terjatuh time jogging..after ITU saya telah refer ke Hosp.Dr telah melakukan xray terhadap lutut saya.tp x de kecderahan yng berlaku.tp after sbln nie bahagian lipatan lutut saya still berasa sakit.boleh saya thu punca sakit tersebut..

    ReplyDelete
  127. as salam doc siti.. doc, saya nk tnya.. suami saya xcident patah bahu dan telah menjalani op tuk masukkn besi... soalan saya... perlu ke suami saya menjalani op tuk keluarkn satu plate dan 7 skru yg telah dimasukkn. kejadian telah sethn berlalu.

    ReplyDelete
  128. assalamualaikum doc .. sy mngalami kmalangn 6bulan & doc bgthu sy ptah sendi lutut tapi smpai skrang lutut sy msih sakit mnyebabkn sy bila naik @ turun tangga rasa sakit,saya juga tak boleh mncangkung & tak boleh lari .. kalau doc ad pape tips tlong whatsapp sy 0108874769 .. hrp maklum balas dr doktor .. trime kasih ..

    ReplyDelete
  129. Saya mengalami kaki saya tak ada deria rasa.. sjak 6 bln.. kaki smp paha bila sentuh tak rsa lgsg.. dan sya buang air kcik dn besar pun tak berasa dan tk blh kontrol ..dktr syak sya sbb ada tibi tulang.. sya pun keliru.. ada kah bila mcm nii saya tak boleh jln semula..apa perlu saya lakukan.. tulang separuh bdn skit sngt.

    ReplyDelete
  130. Saya mengalami kaki saya tak ada deria rasa.. sjak 6 bln.. kaki smp paha bila sentuh tak rsa lgsg.. dan sya buang air kcik dn besar pun tak berasa dan tk blh kontrol ..dktr syak sya sbb ada tibi tulang.. sya pun keliru.. ada kah bila mcm nii saya tak boleh jln semula..apa perlu saya lakukan.. tulang separuh bdn skit sngt.

    ReplyDelete
  131. Salam dr..
    Sy menghadapi penyakit geenu velgus..kaki kiri sy membengkok keluar 20 darjah..sy dh jumpa pakar ortopedik..doc suggest kat buat surgery..untuk normalkan kembali kaki sy..sy cuma nak tanya doc..ada apa2 effect x..lepas pembedahan..
    Tq doc..

    ReplyDelete