Thursday 5 March 2015

Tips Beli Buku Teks Perubatan Murah

بسم الله الرحمن الرحیم         

Assalamualaykum

Saya mula jatuh cinta untuk membeli dan membaca buku teks perubatan pada tahun ke-4(memang agak lambat hee). Sebelum tu beli sahaja buku saranan sekolah tapi tak baca pun sangat hanya koleksi sebab orang lain pun beli. Masa tu pun saya tak faham sangat bahasa Inggeris buku teks ni dan banyak sangat jadi bosan.  

Kaedah belajar sebelum menjadi pelajar perubatan sebenar

Saya sudah terbiasa belajar dengan hanya membaca buku rujukan SASBADI semasa di sekolah rendah dan menengah berbanding membaca buku teks sekolah. Saya juga lebih gemar membuat latih tubi berbanding membaca dari A ke Z. Sepanjang saya belajar sebelum Med school itulah yang saya lakukan. Nota buat sejak kat Taylors tapi hangat-hangat tahi ayam sebab tak reti nak buat, tulisan tak berapa menarik dan cepat penat. Jadi memang takdelah nota sebenarnya. Malangnya semua kebiasaan saya tak wujud dan tidak lagi praktikal di Uni saya. Tiada soalan past years daripada Uni dan seniors Malaysia (sebab kami first batch). Jadi mulanya saya hanya bergantung pada nota kuliah online oleh pensyarah, wikipedia dan semestinya google.  Tetapi content terlalu banyak jadi saya kena cepat belajar dan hafal. Apa yang saya buat ialah membuat nota key points dan rumusan (summary). Tapi nak menjiwai konsep pula satu hal lain. Jadi seperti yang saya tulis di post sebelum ini, saya mula menonton video2 kuliah perubatan online. Sejak tu seronok sangat sebab baru faham keindahan ilmu perubatan ni. Guru-guru online itu pula asyik rujuk buku teks perubatan semasa mengajar membuatkan saya mula berjinak-jinak mencintai buku teks perubatan. Semasa saya praktikal di tahun 4 juga, saya juga berjumpa dengan seorang doktor dari Zimbabwe rasanya dan ia menekankan pada saya untuk menggunakan fakta dari buku teks sebagai hujah konkrit apabila berkomunikasi sesama profesional.

Kedai buku (Fizikal)

1. Kedai buku Kamal

Kedai buku perubatan di Malaysia ialah Kamal Bookstore. Masalah bagi pelajar luar KL ialah pengangkutan ke sana agak sukar dan memakan masa, kos dan tenaga. Harganya memang murah dan kebanyakan buku ada dijual di sana. Kalau berani boleh juga mintak diskaun sedikit daripada taukey kedai. Kalau nak estimate bajet harga buku pun boleh secara email. Jika tidak salah ada cawangan di PPUM.

Alamat134, Jalan Pahang, Opposite Ghkl, 53000, Kuala Lumpur, WP Kuala Lumpur, 53000 
Email: syarikat: kamalmedical [at] outlook.com
Phone:03-4021 0575

2. Kedai buku Amal Medic

Saya tidak pernah membeli daripada kedai ini. Sebab utam kerana  kena beli secara online sebab saya duduk jauh dari Terengganu. Saya juga suka belek-belek isi buku sebelum membeli. Boleh beli di sini tapi kalau kita dah pasti buku apa yang dikehendaki.

Alamat: Jalan Paya Keladi, KT
No telefon: 09-630 5481
Website: Facebook, Laman web

3. Utama Medilink Books SDN BHD

Ni saya jumpa melalui carian google. Tak boleh nak pastikan harga dan pilihan buku yang ada.

Alamat: G2 Sinar Magna Apartment, No. 1 Jalan Prima-10, Metro Prima, Kepong, KL
No telefon: 019-9155905, 03-62579695

Kedai buku Online

1. Unibooks Malaysia

Menariknya syarikat ni ditubuhkan oleh para doktor, jurutera dan profesional lain atas kesedaran ketiadaan syarikat yang menjual buku perubatan dan lain-lain bidang secara atas talian. Harga saya rasa standard sahaja dengan kamal.

Alamat: (Rasanya tiada kedai fizikal. Hanya pejabat. Sila pastikan dengan mereka) 
Unibooks Returns Department, A-1-07 SME Technopreneur Center 1 , 2260, Jalan Usahawan 2 , 63000 Cyberjaya , Selangor
No telefon:+6016 2120 272, +603 3885 1276
Laman web: http://www.unibooks.com.my/

Kekurangan ialah koleksi buku tak sebanyak kamal tapi anda mungkin boleh bertanya secara email pada mereka

2. Booko.com.au

Saya suka laman web ni semasa menuntut di Australia kerana ia berupaya mencari dan membanding harga buku di kedai online. Ada harga bagi buku baru dan terpakai yang disenaraikan. 

Laman web: http://www.booko.com.au
Cara Pembayaran: Credit/Debit Card (?Paypal)
Tempoh sampai: 3-4 minggu

3. Abebooks.com

Di sini banyak penjual dari India. Harga boleh tahan murah untuk buku terpakai tetapi ingat tak semestinya yang termurah. Matawang pembelian dalam USD.

Laman web: http://www.abebooks.com
Cara Pembayaran: Credit/Debit Card, (?Paypal)
Tempoh sampai: 3-4 minggu

4. Better World Books

Kadang-kadang di sini juga ada buku terpakai murah. Matawang pembelian dalam USD.

Laman web: http://www.betterworldbooks.com/
Cara Pembayaran: Credit/Debit Card
Tempoh sampai: 3-4 minggu

5. Book Depository

Laman web ni menawarkan free shipping dan kadang sale yang agak lumayan. Cuma sekali lagi tidak semestinya yang termurah. Matawang pembelian dalam USD/GBP.

Laman web: http://www.bookdepository.com/
Cara Pembayaran: Credit/Debit Card (?Paypal)
Tempoh sampai: 3-4 minggu

6. Paras RedKart (India)


Paras redkart.com


Saya hendak sangat membeli satu buku ni tetapi semua laman web mahal jadi saya jadi kreatif dengan cuba mencari kedai buku online negara India. Hasilnya saya jumpa laman web ni yang menawarkan harga buku murah berbanding yang lain. 

Laman Web: http://www.parasredkart.com/ https://www.facebook.com/parasredkart
Hanya checkout online dan tunggu email berkenaan caj penghantaran
Cara Pembayaran: Western Union atau Bank Transfer
Tempoh sampai: 2 minggu

7. Flipkart


Memang murah dan macam-macam ada. Tapi Shipping hanya di India. Jadi pelajar perubatan di India sepatutnya beli kat sini daripada di Kamal saya rasa. 

Laman Web: FlipKart

Tips beli buku

Untuk pengetahuan, buku terpakai InshaAllah amat baik keadaan mereka dan selalunya jauh lebih murah. Jadi jika ada, beli sahaj tanpa ragu. Selain itu beli buku satu-dua edition kebelakang sedikit. Contoh: kalau ada edition 4, beli yang 2nd atau 3rd. Isi selalunya tidak lari. Sesuai jika mahu beli buku bank soalan dan latihan. Selain itu, google tajuk buku popular atau tajuk buku pilihan dan lihat isi kandungan dan bagaiman ia ditulis. Kalau anda suka warna warni ataupun ayat penuh mungkin anda tak serasi beli buku yang dry (dot points sahaja). Boleh cari ebook, atau lihat google preview atau amazon preview.

Selamatkah beli online? InshaAllah. Saya pernah beli daripada kesemua kedai buku (Online) di atas kecuali Unibooks dan FlipKart. Yang penting kena beli awal sebelum tahun berikutnya kerana pembelian atas talian memakan masa lama untuk penghantaran.

Sekian, semoga bermanfaat!

   


6 comments:

  1. Salam,
    Laguna Bookstore juga ada membuat jualan buku medik secara online. Layari laman web kami di www.lagunamedical.net ;)

    ReplyDelete
  2. Kalau di Melaka mana nak dpt buku perubatan ??

    ReplyDelete
  3. Kalau di Melaka mana nak dpt buku perubatan ??

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum
    I would like to sell Drugs for the Heart 7th Edition. If you interested, you may contact me through email nurafafmataripin@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Anyone know where to buy medical book of pharmacology and human disease?
    If anyone have the info ,please inform me at my email
    Nurishahyusof@gmail.com

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete