Friday 12 July 2013

Keguguran bayi

بسم الله الرحمن الرحیم    


Assalam alaykum semua

Umumnya masyarakat di Malaysia memandang berita kehamilan sebagai suatu berita yang amat menggembirakan. Kegembiraan tersebut bukan sahaja dirasai oleh pasangan terbabit malahan keluarga besar, rakan-rakan malahan jiran tetangga sekalipun. Walaubagaimanapun, tidak semua kehamilan itu berjalan dengan lancar lantas berakhir dengan berita gembira iaitu kelahiran anak. Justeru, kepada para ibu yang berjaya melahirkan zuriat tanpa komplikasi mestilah bersyukur dengan rahmat dan nikmat yang telah Allah limpahkan kepada mereka. Sesungguhnya terlalu banyak kesilapan dan kecacatan boleh berlaku di sepanjang proses percantuman telur dan sperma sehinggalah pembentukan janin, pembesaran dan akhirnya kelahiran bayi.
Maka kali ini saya mahu menulis mengenai keguguran dan pilihan rawatan yang berkaitan.

Insiden keguguran

Hampir satu per empat daripada kesemua kehamilan diancam ataupun berakhir dengan keguguran. Kebanyakan keguguran berlaku pada kurang daripada 12 minggu kehamilan. Majoriti keguguran pula berpunca daripada susunan genetik yang tidak normal terutamanya trisomy 16. Setelah keguguran pertama, si ibu mempunyai 2 kali ganda risiko untuk mengalami keguguran sekali lagi pada kehamilan seterusnya. Sekiranya si ibu telah gugur sebanyak tiga kali berturut-turut, di akan digelar "recurrent aborter" ataupun bahasa kasarnya "penggugur kerap". Di negara-negara maju, si ibu akan diperiksa dengan pelbagai ujian untuk mengenal pasti punca keguguran. Saya tidak yakin bahawa pendekatan yang sama diambil di Malaysia disebabkan kos ujian yang tinggi dan kemudahan teknologi yang terhad di bandar besar.

Jenis keguguran

Keguguran boleh dibahagikan kepada beberapa jenis. Walaubagaimanapun, secara amnya tanda klassik atau utama bagi keguguran ialah sakit di bahagian bawah perut dan pendarahan melalui faraj dalam tempoh kehamilan kurang daripada 24 minggu. 

Keguguran jenis pertama dikenali sebagai "threatened abortion" ataupun kandungan yang diancam keguguran. Tanda awal adalah pendarahan melalui faraj semasa kehamilan . Pemeriksaan mendapati cervix (bukaan kepada rahim) masih tertutup rapat dan ultrasound scan menunjukkan kewujudan janin beserta degupan jantungnya di dalam ruangan rahim.

Kedua dinamakan "inevitable miscarriage" iaitu keguguran yang memang akan terjadi di masa terdekat (tidak dapat diselamatkan). Dalam kes ini, pesakit akan mengadu sakit di bahagian bawah perut +/- pendarahan. Pemeriksaan cervix mendapati ianya terbuka (bersedia untuk membenarkan laluan janin). USS pula menunjukkan janin yang telah meninggal dunia masih berada di dalam rahim. 


Ketiga, "incomplete abortion" atau keguguran tidak sempurna. Simptom adalah seperti threatened abortion tetapi pesakit akan merasa lebih sakit di bahagian bawah perut. Pemeriksaan mungkin mendapati samada 1) cervix terbuka atau 2) tertutup.  Manakala USS scan mendapati terdapat sedikit cebisan janin di dalam rahim dan tiada degupan jantung janin yang kedengaran. 

Keempat, "Complete misscarriage" pula kesakitan dan pendarahan yang semakin berkurangan (surut?) Cervix sudahpun tertutup menandakan kelahiran janin yang tidak bernyawa itu sudah selesai manakala USS tidak mengesan cebisan janin dalam rahim.

"Missed abortion" pula apabila si ibu tidak langsung menunjukkan kesakitan atau pendarah akibat kematian janin dalam rahim selama lebih daripada 6 minggu. Cervix pula tertutup dan USS pada rahim mendapati janin telahpun meninggal dunia. 

Dan terakhir ialah "septic abortion" di mana ibu mendapat tanda-tanda seperti disebutkan di atas DAN mempunyai tanda-tanda jangkitan (seperti demam ). Cervix mungkin terbuka atau tertutup dan USS akan mengesan produk janin masih tertinggal/terdapat di dalam rahim

Rawatan

Pada pendapat saya, adalah penting bagi wanita memahami bahawa pendekatan doktor untuk merawat keguguran bergantung kepada jenis keguguran yang mereka alami. Justeru, adalah tidak adil jika si ibu membandingkan pendekatan doktor mereka dengan doktor-doktor lain ke atas kenalannya yang pernah mengalami proses keguguran tanpa mengetahui jenis keguguran terlebih dahulu. Selain itu, suka saya ingatkan adalah tidaklah wajar juga sekiranya pesakit mengambil langkah "double standard" atas nasihat doktor di klinik/hospital swasta berbanding dengan doktor yang bekerja di hospital kerajaan. 

Baiklah, terdapat tiga jenis rawatan bagi pesakit yang berkeadaan stabil (tidak tenat). Pertama dikenali sebagai "expectant" iaitu pendekatan tunggu dan lihat samada rahim ibu itu sendiri akan mengeluarkan janin tersebut. Pendekatan ini selalunya bagi incomplete/inevitable ataupun missed abortions. Tempoh menunggu adalah maksimum 14 hari. Jika tiada perkembangan, doktor akan menasihatkan ke langkah seterusnya iaitu keguguran dengan bantuan ubatan khas.

Penggunaan ubatan khas ini selalunya menggunakan ubat yang bernama misoprostol (hormon prostaglandin E1 tiruan) yang menggalakan pengecutan rahim dan pembukaan cervix bagi membantu kelahiran janin. Ubat ini boleh diberi dalam bentuk sublingual (diletakkan di bawah lidah), di masukkan ke dalam vagina mahupun di makan seperti ubatan lain. Peratusan kejayaan daripada pendekatan ini adalah hampir 80% dalam tempoh 3-4 hari.

Sekiranya, cebisan janin masih terdapat di dalam rahim, doktor mungkin akan menyarankan kaedah pembedahan iaitu dengan membuka cervix dan mengikis janin yang terlekat di dinding rahim pesakit (D&C). Adalah penting ibu-ibu mengetahui risiko daripada proses ini secara jangka pendek dan panjang. Bagi jangka pendek, rahim mungkin akan bocor dan terkoyak akibat proses ini. Ini kerana prosedur dilakukan secara "buta"/ blind iaitu doktor mengikir secara rawak tanpa panduan USS. Ini membawa kepada kesan yang kedua iaitu jika terdapat kemungkinan cebisan yang tidak dibuang yang dikesan melalui USS scan susulan . Pesakit yang terbabit akan memerlukan pembedahan tambahan. Bagi pesakit yang mempunyai tanda jangkitan, doktor akan memberi antibiotik melalui salur darah 24-48 jam sebelum pembedahan

Kesan jangka panjang bagi kerap menggugurkan anak ada banyak. Pertama jika proses keguguran sebelum ini menggunakan kaedah D&C, si ibu lapisan rahim boleh menjadi nipis dan ibu akan 1) berisiko mendapat kehamilan luar rahim yang membahayakan 2) berisiko mendapat parut yang berlebihan dalam rahim yang menjadikannya tidak lagi sesuai bagi kehamilan (maka mandul) dan 3) berisiko mendapat kanser rahim di masa akan datang

Pengalaman di Australia

Dalam pemerhatian saya, menggugurkan kandungan adalah rutin biasa bagi masyarakat di sini. Jangan terkejut jika seseorang wanita itu datang dengan sejarah 13 kandungan tetapi 11 daripadanya digugurkan! Inilah dilema bekerja di hospital di negara bukan islam sebegini. Seks bebas itu berleluasa lantas menggugurkan kandungan itu berlaku tanpa rasa bersalah. Keputusan meneruskan kandungan terletak di tangan ibu (dan) bapa janin itu sendiri dan bukannya atas sebab kasih sayang dan belas kasihan terhadap bakal manusia itu. Selain itu, hampir 80% pesakit yang saya temui tidak berkahwin, tetapi bersekedudukan dengan pasangan mereka hampir berpuluh tahun lamanya. Malah majoriti mengandung tanpa bapa. Maka tidak hairanlah terdapat si ibu yang mengandung tetapi masih menghisap ganja dan menyuntik dadah. Ataupun si ibu yang masih mengira-ngira mahu meneruskan kehamilan sedia ada, dan ada juga yang amatlah gembira dengan sebab mereka mengandung walau bapanya tidak diketahui akibat seks bebas. Tidak cukup dengan itu, negara maju menawarkan ujian bagi kemungkinan janin mempunyai kecacatan kekal seperti trisomy 21 (down sydnrome) 18 dan 13. Ini bagi membolehkan si ibu membuat keputusan samaada mahu meneruskan ataupun menggugugurkan kandungan seawal minggu ke 20. 

Kehamilan dan Islam

Di sini saya menyaksikan berbezanya masyarakat barat yang tidak beragama memandang kehamilan dan kelahiran anak. Di sini juga saya menyaksikan kerapuhan institusi keluarga dan keruntuhan nilai kemanusiaan.  Sebagai orang Islam kita melihat kehamilan sebagai suatu rahmat, juga sebagai ujian bagi sesetengah golongan. Kehamilan juga dipandang sebagai tanggungjawab dan amanah yang diberi oleh Allah yang kita tidak layak menolaknya sesuka hati. Kita memandang kehamilan itu sebagai ibadah dan pahala besar. Kita menyedari bahawa Allahlah yang memberi rezeki pada tiap hambanya dan bukanlah kita yang akan memberikan rezeki kepada zuriat yang akan dilahirkan nanti.

Keguguran dan Islam


Firman Allah di dalam Surah al-Isra’ : 31 yang bermaksud :
Jangan kamu membunuh anak-anakmu lantaran takut kelaparan, Kamilah yang akan memberi rezeki kepada mereka mahupun kepadamu; sesungguhnya membunuh mereka suatu dosa besar.
Juga di dalam surah at-Takwir : 8-9 yang bermaksud :
Dan apabila diperiksa anak perempuan yang ditanam hidup-hidup. Sebab dosa apakah dia dibunuh.
Keguguran samada sengaja atau tidak sengaja mestilah dibayar gantiruginya mengikut hukum qisas.Hukum dan keterangan boleh dibaca di link ini.


Sekian, semoga bermanfaat!




41 comments:

  1. Alhamdulillah...semoga Allah merahmati anda. Terima kasih diatas prkongsian ilmu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAPATKAN PRODUCTS UBAT GUGURKANDUNGAN YG SELAMAT & DIJAMIN KEBERKESANANNYA, HUBUNGI ( 0194225250)call/sms/watsapp

      Delete
    2. DAPATKAN PRODUCTS UBAT GUGURKANDUNGAN YG SELAMAT,mudah&dijamin keberkesanannya, HUBUNGI - 0194225250 (call/sms/watsapp)Awas!!dgn penjualan / penggunaan ubat2 tiruan! !!DAPATKAN UBAT GUGURKANDUNGAN YG 0RIGINAL

      Delete
    3. DAPATKAN PRODUCTS yg berdaftar, selamat&dijamin keberkesanannya, (ubat gugur kandungan)HUBUNGI - 0194225250call/sms/watsapp (COD ONLY)

      Delete
    4. Jng percaya gan seller bodoh ni...dy penipu...dy xde jual pon ubt 2....dy scammer...

      Delete
    5. Jng percaya gan seller bodoh ni...dy penipu...dy xde jual pon ubt 2....dy scammer...

      Delete
    6. Jng percaya gan seller bodoh ni...dy penipu...dy xde jual pon ubt 2....dy scammer...

      Delete
    7. Ubatgugurkandungan original 0196061217

      Delete
    8. Ubatgugurkandungan original 0196061217

      Delete
    9. Ubatgugurkandungan original HUBUNGI 0196061217call/watsapp/sms/wechatKos

      Delete
    10. Awas!! dengan penggunaan ubat gugur tiruan,dapatkan ubat gugur kandungan dari pakar perbidanan,ubat boleh tengok depan2,0134854940

      Delete
    11. Dapatkan ubat gugur kandungan yang original dari seller yang dipercayai, hubungi-0176757411

      Delete
    12. Awas!!! dengan ubat gugur kandungan tiruan?
      Awas!!!dengan seller yang tidak bertanggungjawab?
      Awas!!! dengan produk ubat gugur kandungan yang tidak berkesan?
      #pilguguroriginal #trustedseller #produkfarmasi #ubatgugur #web Dapatkan ubat gugur kandungan stock 2020, dipercayai dan dijamin keberkesanannya tanpa kesan sampingan,(0176757411)

      Delete
    13. DAPATKAN UBAT GUGUR KANDUNGAN YANG BETUL-BETUL DIPERCAYAI, SELAMAT, BOLEH AMBIL UBAT DEPAN2 DAN DIJAMIN KEBERKESANANNYA,HUBUNGI-0134854940

      Delete
    14. 0️⃣1️⃣3️⃣4️⃣8️⃣5️⃣4️⃣9️⃣4️⃣0️⃣
      ORIGINAL FARMASI PIL CYTOTEC MISOPRISTOL
      💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊

      Delete
    15. 0134854940 hati hati guys ni ni penipu

      Delete
  2. salam dr..sy nk tnye..saya bru 6w mengandung..tp td saya mendapati ada keluar cecair berwarna coklat..sebelum ni hanya tompokan kecil..tapi kali ini cecair yang keluar lebih banyak..saya sgt risau kalau2 saya mengalami kegugugran..

    ReplyDelete
  3. Salam. .sya nak tnye dr. .sy dah brkahwin. .dan sy lwat period 3 bulan. .dah cek upt 4 kali. .tp line test kabur. .dan lpas 2 mgu. .cek smuala line control pulal kabur. .n 2,3 ary ney. .sy rasa sket bwah prut n pngang sngat2. .n kwasan pundi kncing sy keras. .tp sy ta ad pn mual2 pning. .sy kerja pn still ligat je. .tp sy khuatir 2 je. .adakah 2 tnda keguguran. .sb suami sy sdang blayar. .jd agak sukar untk sy hamil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam puan. Saya sarankan pergi ke klinik supaya doktor boleh bertanya lebih lanjut dan mereka boleh sahkan kehamilan dahulu melalui ujian air kencing. UPT yang berada di pasaran berbeza kualitinya walaupun sepatutnya jika 9 minggu kandungan, hormon mengandung (Bhcg) dalam darah dan air kencing sepatutnya sudah cukup tinggi untuk memberi keputusan positif melalui ujian tersebut. Jika anda memang mengabdung tetapi kandungan hormon tersebut rendah ditambah pula dengan sakit yg dilaporkan, terdapat juga kemungkinan anda dalam proses keguguran. Sekian semoga membantu

      Delete
  4. Salam &r siti,sy baru mnjalani &nc 2 hari lepas,2 kali ambik ubt misoprostol,x kuar &gn lengkp,&oc c&g buat &nc,maklumat brguna &r &r siti,syabas,membantu ibu2 yang blur psl keguguran.

    ReplyDelete
  5. Salam dr..saya sudah disahkan missed misscarriage..diberi tempoh 2 minggu untuk gugur sendiri. Sekarang dah hari ke hari ke 11..hari2 ada pendarahan seperti period..nak tanya tak berlaku jangkitan kuman ke kalau kantung masih tak keluar lagi..atau mungkin kantung dah keluar dgn ketulan darah..ikutkan saya nk tggu je tarikh appointment seba setiap kali keluar ketulan darah yg besar dan sy pergi hospital doc kata still ada lagi dan kantung dah ke bawah (pintu rahim - doc xtunjuk pon scan dekat sy) then dia suh ikut je tarikh appoinment tu la..

    ReplyDelete
  6. Salam dr..saya sudah disahkan missed misscarriage..diberi tempoh 2 minggu untuk gugur sendiri. Sekarang dah hari ke hari ke 11..hari2 ada pendarahan seperti period..nak tanya tak berlaku jangkitan kuman ke kalau kantung masih tak keluar lagi..atau mungkin kantung dah keluar dgn ketulan darah..ikutkan saya nk tggu je tarikh appointment seba setiap kali keluar ketulan darah yg besar dan sy pergi hospital doc kata still ada lagi dan kantung dah ke bawah (pintu rahim - doc xtunjuk pon scan dekat sy) then dia suh ikut je tarikh appoinment tu la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la macam sy.. Masih menunggu.. Hari ini Sudah 3minggu..masih xkeluar kantung.. Spot minggu depan..

      Delete
  7. selamat petang doc, sya mengalami keguguran pada usia kandungan 21 weeks, sya keguguran kaedah svd. lepas 5 ari buah dada sya sakit dan mngalirkan susu sedikit. sya nak bertanya mcm nak mngurangkan rasa sakit? adakah sya perlu membeli breast pump? dan mcm mana nak mnguatkan rahim sya untuk kandungan yg seterusnya? ini kerana sewaktu sya sedar yang sya akan mengalami keguguran air ketuban sya sudah berada dibawah dan sya tidak sedar dengan kejadian ini, doc yg merawat ada memberitahu kalau awal dapat detect mungkin dapat diselamatkan

    ReplyDelete
  8. DAPATKAN PRODUCTS UBAT GUGURKANDUNGAN DARI KLINIK KESIHATAN, SELAMAT&DIJAMIN KEBERKESANANNYA ( 0194225250)

    ReplyDelete
  9. AWAS!!DGN PENYAMARAN SELLER FAKE! !!BAGI YG BERSEBAB UNTUK MENDAPATKAN PRODUCT UBAT GUGURKANDUNGAN, DAPATKAN DARI KLINIK KESIHATAN,SELAMAT & DIJAMIN KEBERKESANANNYA, HUBUNGI - 0194225250CALL/SMS/WATSAPP (COD ONLY)

    ReplyDelete
  10. DAPATKAN PRODUCTS UBAT GUGURKANDUNGAN DARI KLINIK KESIHATAN, SELAMAT&DIJAMIN KEBERKESANANNYA,tiada kesansmpingan&dibimbing cara penggunaan dari sis yg berpengalaman dlm sakitpuan,(cod only)HUBUNGI-0194225250call/sms/watsapp

    ReplyDelete
  11. DAPATKAN PRODUCTS UBAT GUGURKANDUNGAN DARI KLINIK KESIHATAN, SELAMAT&DIJAMIN KEBERKESANANNYA,tiada kesansmpingan&dibimbing cara penggunaan dari sis yg berpengalaman dlm sakitpuan,(cod only)HUBUNGI-0194225250call/sms/watsapp

    ReplyDelete
  12. AWAS!!DGN PENYAMARAN SELLER FAKE! !!BAGI YG BERSEBAB UNTUK MENDAPATKAN PRODUCT UBAT GUGURKANDUNGAN, DAPATKAN DARI KLINIK KESIHATAN,SELAMAT & DIJAMIN KEBERKESANANNYA, HUBUNGI - 0194225250CALL/SMS/WATSAPP (COD ONLY)

    ReplyDelete
  13. DAPATKAN PRODUCTS UBAT GUGURKANDUNGAN DARI KLINIK KESIHATAN, SELAMAT&DIJAMIN KEBERKESANANNYA ( 0194225250)

    ReplyDelete
  14. ORIGINAL UBAT GUGURKANDUNGAN (cod only)0194225250call/sms/watsapp

    ReplyDelete
  15. Awas!!!dgn penjualan / penggunaan ubat2 tiruan, BAGI YG BERSEBAB DAPATKAN PRODUCTS yg berdaftar, selamat&dijamin keberkesanannya, HUBUNGI - 0194225250call/sms/watsapp

    ReplyDelete
  16. Awas!!!dgn penjualan / penggunaan ubat2 tiruan, BAGI YG BERSEBAB DAPATKAN PRODUCTS yg berdaftar, selamat&dijamin keberkesanannya, HUBUNGI - 0194225250call/sms/watsapp

    ReplyDelete
  17. ORIGINAL UBAT GUGURKANDUNGAN (cod only)0194225250call/sms/watsapp

    ReplyDelete
  18. Penjual chitra penipu dan sarah melda produk fake.. Harap maklum

    ReplyDelete
  19. Ms chitra seller penipu sarah melda produk fake

    ReplyDelete
  20. Dapatkan nasihat pakar perubatan perbidanan, hubungi-0134854940

    ReplyDelete
  21. En boleh terangkan no tel dan seller yang mana menipu,mohon penjelasan

    ReplyDelete
  22. 0134854940 no ni penipu guys hati hati...

    ReplyDelete
  23. 0134854940 hati hati guys no ni penipu

    ReplyDelete