Sunday 28 July 2013

Buku rujukan untuk subjek Psychiatry

بسم الله الرحمن الرحیم       


Assalamu alaykum semua


Jika sebelum ini saya kongsikan senarai buku rujukan untuk OB/GYN kali ini saya nak maklumkan berkenaan buku rujukan untuk rotation Psikiatri (kesihatan mental)

1. Foundations of Clinical Psychiatry Bought used from Ebay au for $AUD20



Buku ini adalah teks yang disarankan oleh universiti saya. Saya membeli buku ini agak lewat tetapi sebelum saya memulakan rotation kali ke-2. Pada pendapat saya buku ini sesuai sebagai bacaan permulaan kerana ia memberi penjelasan yang mudah difahami. Ianya tidak berwarna warni dan tidak pula ditulis dalam bentuk dot points. Walaubagaimanapun ia mempunyai penjelasan yang membuatkan anda lebih memahami sesuatu konsep berbanding jika hanya membaca nota kaplan semata-mata dahulu. Jadi, jika selepas membaca nota ringkas anda masih tidak memahami berkenaan sesuatu topik, buku ini mungkin mempunyai penjelasan yang anda cari.

2. Kaplan and Sadocks Pocket Handbook of Clinical Psychiatry Bought in-store for RM186



Mulanya saya tidak menyukai buku ini kerana terlalu seperti buku nota dan saiznya yang kecil menjadikan buku ini tebal dan tidak "sedap" untuk diselak. Saiz tulisan juga kecil berbanding biasa. Tetapi selepas saya membaca buku dia atas dan merujuk kepada buku ini, buku ini sebenarnya saling melengkapi, padat, ringkas dan sangat sesuai untuk dijadikan buku rujukan pantas utama. Kesimpulannya buku yang bagus

3. Core Clinical Cases of Psychiatry Bought online from Bookdepository for AUD25



RIngkas dan sesuai untuk memory recall bagi peperiksaan amali dan bertulis. Sesuai dengan tajuk buku ini, hanya kes utama untuk OSCE sahaja di muatkan dalam siri ini. Satu lagi, buku ini tipis sahaja! 3.5 bintang

4. Case files Psychiatry Bought online for AUD10



Terdapat 60 kes menarik beserta maklumat tambahan dan soalan aneka pilihan di setiap akhir kes. Buku ini lebih padat berbanding core clinicals of psyhciatry. Lebih sesuai untuk rujukan ujian bertulis dan mcqs.


Baiklah semoga bermanfaat!




0 comments:

Post a Comment