Saturday 25 January 2014

Bahan rujukan Opthalmology untuk pelajar perubatan

بسم الله الرحمن الرحیم       


Assalamualaykum semua


Bagi pelajar yang sedang atau akan membuat latihan di unit mata, di sini saya titipkan beberapa cara belajar supaya pengalaman anda di unit ini lebih bermanfaat dan bermakna

1. Buku teks

Rotation ini agak ringan pada saya. Selain kes yang tidak sebanyak pembedahan am, unit ini amat menarik sebenarnya. Saya mempunyai masa untuk benar-benar belajar berkenaan mata. Yela, sebelum ini di universiti, subjek mata macam tak dipentingkan sangat dan tiada kelas yang benar-benar mengajar tentang mata.

Saya amat menyarankan pelajar perubatan membaca buku ini:

Manual for eye examination  and diagnosis Leitman



SBuku ini hanyalah 126 muka surat, bewarna dan amat mudah dibaca. Daripada buku ini saya belajar bagaimana memmeriksa mata seseorang. Dimuatkan tentang slit lamp exam, prism, dan wirt stereopsis

General opthalmology Vaughan Asbury's


Buku ini lebih kepada pathophysiology. Hnaya beberapa muka surat yang bewarna. 

2. Laman web/ youtube

Saya jatuh cinta dengan laman web ni selepas lihat comparative eye anatomy oleh doktor Tim Root ini. Sangat hebat

Opthobooks





Sekian Semoga bermanfaat!






1 comment: