Monday 24 June 2013

Jadual harian pelajar klinikal tahun 5 di kampus Darwin


بسم الله الرحمن الرحیم


Assalam alaykum semua,

Kali ini saya hendak kongsikan jadual waktu  dan tugasan-tugasan yang mesti saya siapkan sebagai seorang pelajar tahun 5 JCU di kampus Darwin.

Kampus di Darwin ini adalah hak milik dan dibawah seliaan Flinders Uni seperti yang saya maklumkan. Walaubagaimanapun sejak tahun 2003, usahasama antara Flinders uni dan JCU dimulakan di mana maksima 10 orang pelajar tahun 5 JCU akan dihantar ke Darwin untuk menjalani latihan klinikal di hospital dan klinik-klinik di sini sehingga akhir pengajian (berbaki 2 tahun). Pada tahun 2013, terdapat 2 orang pelajar Malaysia yang dihantar ke sini dan saya adalah salah seorang daripadanya.

Umumnya kami perlu berada di hospital atau kampus dari jam 8-5 petang. Seawal jam 8 pagi kami akan pergi ke bilik alih tugas (handover room) untuk berkumpul bersama doktor -doktor yang lain untuk mendengar kes-kes baru sepanjang petang semalam hinggalah jam 8 pagi pada hari tersebut. Kami juga mendengar perkembangan pesakit-pesakit di dalam wad. Setiap jabatan mempunyai cara yang tersendiri untuk sesi alihtugas. Sebagai contoh, handover bagi jabatan OBYGYN akan akan diberikan oleh Registrar on call (doktor yang bertugas semalaman) kepada doktor pakar, bidan, ketua jururawat dan semua doktor lain yang bertugas di unit itu. 

Bagi jabatan perubatan pula, kumpulan yang bertugas untuk mengambil pesakit baru pada hari semalamnya akan memberi handover kepada doktor pakar yang mengetuai kumpulan tersebut pada pagi itu. Walaubagaimanapun, kesemua doktor lain  yang bertugas di unit perubatan meski berlainan kumpulan mesti turut hadir dan mendengar sama sesi alih tugas tersebut. 


Menariknya, bagi unit bedah, sesi alih tugas hanya dijalankan oleh sekumpulan doktor yang bertugas menerima pesakit baru daripada unit kecemasan (surgical acute care unit team). Manakala kumpulan-kumpulan lain (1-5) yang menjaga halehwal pesakit dalam wad tidak akan mempunyai sesi handover. 


Selepas itu, kami akan berpecah dan masing-masing mengikuti satu kumpulan doktor untuk melakukan tugasan wardround (suatu aktiviti di mana doktor berjumpa dengan semua pesakit pada waktu pagi untuk memeriksa keadaan mereka). Sebagai pelajar klinikal, tugas kami bergantung kepada bilangan doktor dalam kumpulan tersebut. Jika bilangan terhad, kami akan bertugas sebagai intern (doktor pelatih). Antara tugasan lazim ialah mencari rekod pesakit, memeriksa keputusan ujian darah X ray yang terbaru, memeriksa observation chart (jadual pemerhatian) semalaman, menolak troli komputer, menulis nota pesakit, menulis pesanan sampel klinikal kepada jabatan patologi seperti ujian darah, air kencing dan sebagainya, mencuci luka, mengambil darah, memasukkan canula (tiub kecil kedalam pembuluh darah) dan sebagainya.

Bagi unit bedah aktiviti ini bermula seawal jam 7 pagi jika terdapat pembedahan sepanjang hari atau pada jam 8 pagi jika terdapat klinik rawatan pesakit luar sepanjang hari.

Selalunya ward rounds akan habis pada jam 12 tengahari walaupun ini bergantung kepada jumlah pesakit pada satu-satu masa. Tetapi bagi unit bedah dan OBYGYN wardrounds adalah sangat pendek kerana bilangan pesakit yang sedikit (pesakit telah dibahagikan mengikut kumpulan). 


Gambar: Jadual penempatan di unit OBGYN


Di unit OBGYN pelajar akan menghabiskan masa seminggu di klinik colposcopy (melihat cervix menggunakan mikroskop) dan klinik sakit puan. Untuk pengetahuan kanser cervix adalah sangat banyak di sini terutamanya dalam kalangan wanita muda yang melakukan seks bebas atau kerap menghidapi penyakit berjangkit melalui hubungan kelamin. Seterusnya mereka akan menghabiskan masa di klinik ibu hamil (antenatal clinic), dewan unti bedah (delivery suite) dan pembedahan sakit puan mahupun caeserean. 



Gambar: klinik colposcopy diambil daripada website


Bagi unit kanak-kanak (paediatrics), pelajar akan menghabiskan masa dua minggu di wad umum kanak-kanak, seminggu di wad penyakit berjangkit dan seminggu di wad rawatan rapi kanak-kanak.

Di unit sakit mental, pelajar akan mengikut kumpulan doktor yang telah ditetapkan untuk melakukan morning ward round setiap hari, menemuramah pesakit-pesakit tersebut. Jadual yang sama juga bagi unit perubatan.

Semasa bertugas di jabatan bedah, pelajar akan diwajibkan mengikuti doktor pakar kumpulannya semasa hari pembedahan. Mereka juga akan diberikan satu bilik semasa hari rawatan pesakit luar untuk berjumpa dengan pesakit. Setiap hasil temuramah dan pemeriksaan mereka mestilah dipersembahkan (present) kepada doktor pakar untuk mendapat persetujuan pelan rawatan seterusnya (management plan.)


Selain itu pada setiap hari Isnin kami akan mempunyai 3 jam sesi latihan praktikal simulasi  (simulation). Topik yang diajar meliputi semasa kecemasan, klinik GP, hospital mahupun bilik rawatan rapi (ICU). Oleh sebab kampus di Darwin tidak mempunyai ramai pesakit sukarela seperti di Townsville, kami banyak menggunakan teknik role play (lakonan) dan menggunakan patung-patung berterknologi tinggi. 


Gambar diambil daripada laman web NTMP

Pada hari rabu petang pula kami akan diberikan kelas (teaching) berkenaan topik yang berlainan yang diberikan oleh doktor pakar. Sesi ini direkod dan boleh dimainkan semula secara online jika diperlukan. 

Pada hari jumaat petang dari jam 2 hingga 5pm. Kami mempunyai kumpulan belajar yang dinamakan case based learning. Ini bukanlah problem based learning. Pelajar akan bergilir-gilir membentangkan kes sebenar yang mereka jumpa di hospital atau klinik dan mengajar ahli kumpulan yang lain. Setiap kumpulan mempunyai seorang doktor pakar yang menjadi tutor untuk mengawal selia sesi tersebut.


Lazimnya kami tidak bertugas pada hari minggu melainkan jika jadual bertugas kumpulan kami untuk mengambil pesakit baru jatuh pada hari tersebut.


Senarai tugasan

Berikut pula adalah senarai tugasa yang mesti disiapkan sepanjang tahun ini
1. 2 Mini-CEXes (clinical exercises)OBGYN Semester 1
2. Oral critical appraisal OBGYN
3. Rotation reflection OBGYN Semester 1
4. Rotation supervisor report OBGYN Semester 1
5. 2 Mini- CEXes Psychiatry Semester 1
6. Ethical Issue: Mental Health (MH) 
7. Rotation reflection MH Sem 1
8. Rotation supervisor report MH Semester 1
9. 2 Mini CEX's Paeds Sem 1
10. Oral critical appraisal Paeds
11. Rotation reflection Paeds Semester 1
12. Rotation supervisor report Paeds Semester 1
13. 2 Mini-CEXes (clinical exercises) Medicine semester 1
14. Medicine Multidisciplinary Case report 
15. Rotation supervisor report Medicine semester 1
16. 2 Mini-CEXes (clinical exercises) Surgery semester 1
14.  Surgery Essay- Peri operative Issues  
15. Rotation supervisor report Surgery semester 1
16. 2 Mini-CEXes (clinical exercises)OBGYN Semester 2
17. Reflection report OBGYN Semester 2
18. Rotation supervisor report OBGYN Semester 2
19. 2 Mini- CEXes MH Semester 2
20. Rotation reflection MH Sem 2
21. Rotation supervisor report MH Semester 2
22. 2 Mini CEX's Paeds Sem 2
23. Rotation reflection Paeds Semester 2
24. Rotation supervisor report Paeds Semester 2
25. 2 Mini-CEXes (clinical exercises) Medicine semester 2
26. Rotation supervisor report Medicine semester 2
27. 2 Mini-CEXes (clinical exercises) Surgery semester 2
28. Rotation supervisor report Surgery semester 2
29. Patient relfective experience 
30. Continuity of care letter of transfer
31. Continuity of care presentation
32. 5 Mini CEX-es General practice (GPs)
33. 2 GP supervisor reports





Baiklah cukuplah sampai sini, semoga bermanfaat!





0 comments:

Post a Comment