Saturday 29 June 2013

Makanan popular di Australia

بسم الله الرحمن الرحیم  

Assalam alaykum semua


Saya terdetik untuk menulis mengenai makanan tertentu yang menjadi kegemaran penduduk di Australia secara umum.  

1. Steak dan Hot dogs

Gambar: Steak daging lembu diambil daripada laman web


Di sini, bangsa orang putih aka Caucasian sangat suka makan steak (disebut macam "stake") atau daging potong macam ni. Di kedai daging mentah dijual dengan hirisan sebegini mengikut bahagian daripada yang paling murah AUD5 sekeping kepada berbelas dollar sekeping (bukan sekilo ok!). Mengikut pemerhatian pengambilan daging merah adalah tinggi di sini berbanding  makanan laut seperti ikan dan sotong. Selalunya steak hanya dimakan sebagai makan malam.

Hot dogs pula sangat lain daripada malaysia. Ianya jauh lebih besar dan diperbuat daripada daging semata-mata. Versi malaysia tidak wujud sama sekali di sini. Kebiasaannya rakyat di sini sangat menggemari BBQ jadi tidak hairanlah jika hot dog ni amat popular dimakan semasa majlis. Mereka akan makan hot dog ni dengan bawang yang dihiris dan di salai bersama sedikit salad, sos tomato/bbq, mayonnaise  dan roti putih (bukan roti hot dog!)

2. Marinara mix

Gambar: Marinara mix diambil daripada laman web

DI kedai barangan dapur seperti woolworth atau coles makanan laut yang paling popular adalah banana prawn dijual dengan harga 16.99 sekilo atau marinara mix yang dijual pada harga 9.98-13.00 dollar sekilo. Marinara mix ni adalah campuran ikan salmon yang dipotong kiub, sotong yang dtelah disiat kulitnya dan dihiris,  kupang dan udang yang telah dibuang kulitnya. Selalunya marinara mix ni digunakan untuk masakan spaghetti marinara ataupun salad.

3. Pavlova dan meringue

Australia dan New Zealand masing-masing mengatakan pavlova berasal daripada negara mereka. Tetapi tak kisahlah siapa punya pavlova ni memang sedap dan semakin hangat di Malaysia. Rasanya ramai dah tau rupa pavlova jadi saya letakkan gambar meringue di sini.


Gambar: Meringue diambil daripada laman web

Meringue ni bersaiz kecil dan boleh dimakan dengan cream dan buah masam seperti mixed berries. 

Oleh sebab Australia mempunyai empat musim, buah-buahan yang dijual di kedai juga bermusim. Sebagai contoh buah musim sejuk adalah strawberi dan kiwi yang dijual segar dan murah sekitar bulan Jun-Ogos. Buah anggur pula banyak semasa musim bunga. Selain itu berbanding Malaysia buah-buahan di sini adalah pelbagai, lebih segar, besar, cantik dan kebanyakkannya tiada biji. Buah beri seperti blue berry dan black berries memang mahal sikit jika dibeli segar jadi selalunya buah ni dijual beku (frozen) atau di dalam tin (canned)

4. Lamington

Seterusnya adalah kek sponge yang dibalut dengan coklat dan kelapa kering. Rasanya hidangan ini belum popular di Malaysia jadi peniaga kek boleh la ambil ilham buat camni. 

Gambar: Kek Lamingtons diambil dari laman web

Kek ni dijual murah je di Australia tapi saya tak pernah makan sebab tiada yang diketahui halal setakat ini.Versi lain kek ni bernama snow ball.

5. Anzac biscuit


Biskut ni takda di Malaysia. Rasanya sedap sebab ada campuran kelapa. Jadi pada yang nak buat kuih raya mungkin boleh cuba resepi Anzac biskut. Biskut ni lebih banyak dijual semasa hari ANZAC 24 april kalau tak silap demi memperingati askar mereka yang terkorban semasa perang di Vietnam, iraq dan sebagainya.

6. Meat pie
Gambar: Meat pie diambil daripada laman web



Meat pie ni pun sangat popular di sini. Saya tidak menggemari sangat sebab masin. Oh ye, kebanyakan makanan ringan dijual di sini adalah masin!!! dan nampak cebisan garamnye.

7. Garlic Bread

Gambar: Diambil daripada laman web

Garlic bread atau roti bawang putih memang sangat sedap dimakan panas-panas begitu sahaja. Versi di sini adalah berbeza dengan yang terdapat di Pizza Hut Malaysia.

8. Vegemite

Gambar: Vegemite diambil daripada laman web

Jem yang diperbuat daripada yis. Saya tak tahan dengan bau, rupa dan rasa masinnya. Rakan sekelas orang putih saya mengajar taktik untuk makan vegemite ni adalah menyapu senipisnya di atas lapisan roti bakar (toast). tapi saya tetap tak boleh nak telan. Seorang doktor pakar senior di sini pula menyarankan saya mencuba anchovies paste dengan roti. tapi saya tak pernah lagi beli.

9. Weetbix



Ni pulak menjadi kegemaran untuk sarapan pagi. Mereka akan patahkan weetbix ni dan campur dengan hirisan buah (lazimnya buah pisang) dan dimakan bersama susu.


1o. Liquorice



Yang ni pon saya tak boleh menelan sebab rasanya yang sangat pelik iaitu seperti campuran rempah ratus! Ianya boleh didapati dalam bentuk stick atau berwarna-warni seperti dalam gambar. Hairan sungguh mengapa ia popular di sini.

11. Donat berperisa kayu manis (cinnamon donuts)
Gambar: Donat berperisa kayu manis diambil daripada laman web

Ha, bagi pembuat donat dan peminat donat tegar, boleh la cuba cara orang putih kat sini dengan memasak donat dan menggaulkannya dengan gula dan serbuk kayu manis. Mula-mula saya tak suka tapi lama-lama sangat sedap pula rasanya!


11. Spaghetti

Gambar: Cannelloni spinach and ricotta diambil daripada laman web

Sebenarnya tak semua orang putih makan spaghetti setiap hari melainkan orang Itali. Jangan terkejut sebab kebanyakan mereka makan nasi (terutamanya brown/arborio/clever rice) setiap hari!

Gambar di atas ni adalah salah satu jenis spaghetti yang jarang dijumpai di Malaysia. Berbentuk rod besar, kita sumbat je isi tu kat dalam acuan dan dibakar. Leceh sangat pada saya sebab nak mengisi tu mengambil masa yang lama.

Saya harapkan pada yang mempunyai masakan sebagai hobi atau mata pencarian boleh la mengambil ilham daripada apa yang telah saya kongsikan ini.

Sekian, semoga bermanfaat!








0 comments:

Post a Comment