Friday 23 August 2013

Minggu ke-2 wad perubatan am (general med) kanak-kanak

بسم الله الرحمن الرحیم       

Assalamu alaykum semua



Saya amat suka bekerja di wad perubatan am kanak-kanak kerana kepelbagaian penyakit yang ada dan cabaran dalam mengesahkan kewujudan sesuatu penyakit kronik (yang memerlukan rawatan jangka panjang) ke atas mereka. Contoh penyakit kronik yang lazim dijumpai di sini ialah penyakit kencing manis jenis 1 (Type 1 Diabetes Mellitus), rheumatic heart disease, chronic complicated osteomyelitis- jangkitan tulang, sawan-epilepsy dan asma. 


Keunikan Darwin
Untuk pengetahuan, Darwin menerima puluhan ribu pendatang asing tanpa izin/ pelarian daripada negara-negara seperti Sri Lanka, Iran, Myanmar dan lain-lain. Justeru, penyakit kanak-kanak yang dirawat di sini adalah pelbagai dan jarang-jarang dijumpai di hospital di bandar-bandar besar lain. Selain itu, cuacanya yang beriklim hampir tropika menyebabkan penyakit jangkitan tropik seperti di Malaysia sudah menjadi kebiasaan. Selain itu, tahap sosio-ekonomi orang asli mereka amatlah buruk ditambah dengan keadaan rumah yang sangat kotor dan padat, masalah ketagihan rokok, arak dan dadah serta kegagalan institusi rumah tangga dan keluarga yang amat memilukan. Pendapat peribadi saya mengenai bangsa ini ialah, ianya telah dihancurkan oleh ketiadaan nilai agama dan ketagihan arak dan dadah. Kesannya pula asyik berulang dari satu generasi ke satu generasi yang lain.Malahan di wad kanak-kanak sahaja, hampir 90% pesakit adalah orang asli. Sedih bukan?

Sekolah dalam hospital (school in hospital)
Di wad ini terdapat bilik yang dijadikan sekolah. Di sini pesakit boleh belajar, bermain peralatan yang disediakan dan berjumpa dengan rakan-rakan baru (pesakit lain) . Bilik ini mempunyai seorang guru besar, 2-3 orang kakitangan pengajar. Selalunya mereka lebih gemar membuat kraftangan, melukis, mewarna dan menyanyi.

Masalah bahasa
Penggunaan khidmat penterjemah amatlah kerap di sini. Ini tidaklah menghairankan dengan kebanjiran pelarian dan masalah komunikasi dengan orang asli. Doktor hanya perlu menelefon untuk menempah khidmat mereka beberapa jam sebelum temu ramah dengan pesakit. Boleh juga memilih untuk menggunakan khidmat secara dalam talian telefon mahupun datang secara peribadi. 

Kes menarik
Kes menarik pada minggu ini ialah bayi yang berusia 4 bulan dan mempunyai penyakit kuning sejak lahir yang tidak kebah. Pesakit kedua ialah kanak-kanak yang menelan ubat tricyclic anti-depression (ubat anti tekanan) berlebihan, Pesakit ke 3 mempunyai heart failure (kegagalan jantung) akibat rheumatic heart disease dan enggan makan.Beratnya hanyalah 16kg untuk perempuan berusia 8 tahun. Kurus bukan? Seperti biasa, pesakit sawan dan asma adalah biasa dalam kalangan wanita berusia 30an.


0 comments:

Post a Comment